Miasto Poznań prowadzi liczne działania wspierające i promujące rozwój przedsiębiorczości.
Konkurs o tytuł Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości
Jedną z form promowania przedsiębiorczości w Poznaniu i aglomeracji poznańskiej jest konkurs o tytuł „Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości“. Konkurs organizują wspólnie Prezydent Poznania i Starosta Poznański. Pierwsza edycja konkursu odbyła się w 2004 r.
W 2018 r. nagrody (4) i wyróżnienia (16) wręczono firmom w 4 kategoriach: średnich, małych i mikroprzedsiębiorstw oraz w kategorii „Startup”. W edycji 2018 wystartowało łącznie 41 firm.
W dotychczasowych 15 edycjach konkursu wzięło udział łącznie ponad 800 firm z powiatu poznańskiego oraz miasta Poznania. Tytułem “Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości” uhonorowano 93 firmy, przyznano 133 wyróżnienia.
Laureaci XV edycji Konkursu 2018
- Średni przedsiębiorca – Sushi Factory Sp. z o.o.
- Mały przedsiębiorca – Verseo Sp. z o.o.
- Mikroprzedsiębiorca – Phoenix Distribution LTD Sp. z o.o.
- Startup – StethoMe Sp. z o.o.
Podczas Gali zostały wręczone również wyróżnienia w następujących kategoriach:
- Średni Przedsiębiorca
Cognifide Polska Sp. z o.o.
Fabryka Mebli Biurowych MARO Sp. z o.o.
Vilmorin Garden Sp. z o.o. - Mały Przedsiębiorca
EXACTUS Sp. z o.o.
WITO Tomasz Zglinicki
Grupa M40 Sp. z o.o.
Post Luchtkanalen Polska Sp. z o.o. - Mikroprzedsiębiorca
Cafe Creator Alicja Jankowska
Artur Wojczal WIDOCZNI
Smart Pharma Sp. z o.o.
Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych Sp. z o.o.
Startup
EneGIVE Operator Sp. z o.o.
NIO Sp. z o.o.
Internetowy Klub Piłkarski OLIMPIA Sp. z o.o.
Expansio Sp. z o.o.
VIII edycja Dni Przedsiębiorczości Poznań
Dni Przedsiębiorczości Poznań to cykliczne wydarzenie dla biznesu, które:
- dostarcza wiedzy i informacji o formalnej stronie działalności gospodarczej, nowych rozwiązaniach technologicznych,
- ułatwia nawiązanie kontaktów biznesowych, znalezienie źródła finansowania i partnerów dla swojego biznesu.
Dni Przedsiębiorczości Poznań 2018, które zgromadziły ekspertów i specjalistów z ponad 80 firm i instytucji, odwiedziło łącznie około 4 300 uczestników. Mogli oni wziąć udział w kilkudziesięciu różnych spotkaniach, warsztatach i panelach, a także zapoznać się z ofertą firm i instytucji świadczących usługi dla biznesu.
Podczas Dni Przedsiębiorczości Poznań 2018 odbyły się następujące imprezy:
- Konkurs o tytuł Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości – Gala Finałowa – 120 uczestników,
- Startup Poznań 2018 – 350 uczestników. Wydarzenie skierowane było do obecnych przedsiębiorców, osób planujących założenie działalności gospodarczej oraz wszystkich zainteresowanych nowymi technologiami oraz innowacyjnymi rozwiązaniami dla biznesu. W trakcie konferencji zaprezentowane zostały zagadnienia związane z formami organizacji pracy, budowaniem zespołu, komunikacją w biznesie oraz finansowaniem i komercjalizacją pomysłów,
- Poznań Biznes Partner – 2 050 uczestników. Motywem przewodnim było hasło “Mój Biznes. Bez ograniczeń”. Impreza adresowana była głównie do osób, które prowadzą firmę lub myślą o rozpoczęciu własnej działalności i szukają praktycznej wiedzy na temat możliwości rozwoju własnego biznesu, komunikacji z klientami, zarządzania finansami czy e-biznesu, marketingu i storytellingu. Podczas wydarzenia poruszane były także zagadnienia z zakresu technik kreatywnych w biznesie w oparciu o metodę service design/design thinking, a także odbywały się spotkania networkingowe,
- Social Media Ninja – 190 uczestników. Hasłem wydarzenia był temat: “Jak poznać Marketing Przyszłości i rozwinąć swoją karierę?” Wydarzenie adresowane było przede wszystkim do freelancerów Social Media, pracowników w działach marketingu, właścicieli i kadry zarządzającej agencji, przedsiębiorców, a także dla osób, które mają zamiar pracować w social media marketingu i osób młodych, szukających pomysłu na swoją karierę zawodową. Przedstawiono sposoby tworzenia oferty dla klientów, budowania marki osobistej w social mediach, pozyskiwania klientów oraz rekrutowania i zatrudniania social media specjalistów,
- Blog Conference Poznań – 1 600 uczestników. Konferencja była skierowana do twórców internetowych (blogerów, youtuberów i osób działających na Instagramie czy Twitterze) oraz osób związanych z Influencer marketingiem (przedstawiciele agencji i marek). Organizatorzy zaprezentowali merytoryczne i praktyczne prelekcje, które wskazywały jak budować własną markę i relacje z klientem.
Inne formy wsparcia przedsiębiorczości
Do innych działań, związanych z promocją, informacją, upowszechnianiem i propagowaniem korzystnego klimatu dla rozwoju biznesu w Poznaniu należały m.in.:
- stała współpraca jednostek Urzędu Miasta Poznania z organizacjami gospodarczymi i otoczenia biznesu,
- szerokie działania promocyjne i reklamowe, mające wzmocnić wizerunek Poznania w kraju i za granicą,
- bieżąca współpraca i wsparcie dla obecnych w Poznaniu inwestorów i przedsiębiorców, spotkania w ramach opieki poinwestycyjnej, reakcja na problemy i potrzeby zgłaszane przez firmy,
- współpraca ze szkołami wyższymi – wsparcie inwestorów i pracodawców w zakresie zapewnienia potencjalnych kadr,
- współpraca z Centrum Doradztwa Zawodowego dla Młodzieży w zakresie działań na rzecz dostosowania kształcenia młodzieży do aktualnych trendów na rynku pracy i potrzeb pracodawców,
- współpraca z parkami technologicznymi (PPNT UAM, YouNick, Poznański Park Technologiczno-Przemysłowy) w zakresie prezentacji oferty dla przedsiębiorców,
- współpraca z deweloperami – wsparcie deweloperów budynków biurowych, współpraca z oddziałem poznańskim oddziałem Polskiego Związku Firm Deweloperskich,
- program stypendiów na staże w firmach – dla studentów przygotowujących się do podjęcia zatrudnienia na terenie Poznania. Program stanowi wsparcie dla firm w zakresie organizacji staży i jest dostępny dla wszystkich firm mających siedzibę w Poznaniu,
- wsparcie dla poznańskich firm z sektora projektowania gier komputerowych.
Wykaz beneficjentów działań wspierających przedsiębiorczość w Poznaniu w 2018 r.
L.p. | Działanie | Liczba korzystających |
1. | Usługi szkoleniowo – doradcze razem, w tym w ramach: | 16 442 |
Ośrodek Doradczo-Szkoleniowy – WDGR | 5 809 | |
Przestrzeń “+jeden” – WDGR | 5 276 | |
Roczny Program Współpracy z Organizacjami Pozarządowymi – WDGR | 453 | |
Program Zaułek Rzemiosła | 35 | |
Poznański Ośrodek Wspierania Przedsiębiorczości PUP (współfinansowanie z budżetu Miasta) | 4 842 | |
Poznański Fundusz Poręczeń Kredytowych | 27 | |
2. | Promocja przedsiębiorczości razem, w tym: | 4 310 |
uczestnicy Konkursu i Gali Poznańskiego Lidera Przedsiębiorczości | 120 | |
uczestnicy Dni Przedsiębiorczości Poznań | 3 840 | |
uczestnicy wydarzenia Startup Poznań w przestrzeni “+jeden” | 350 | |
3. | Dotacje na rozpoczęcie działalności przez bezrobotnych udzielane przez Powiatowy Urząd Pracy | 505 |
4. | Firmy w Poznańskim Parku Technologiczno- Przemysłowym | 99 |
5. | Poręczenia kredytowe Poznańskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych | 342 |
6. | Uczestnicy Programu „Zaułek Rzemiosła” | 12 |
7. | Użytkownicy Przestrzeni “+jeden” | 4 966 |
8. | Portale informacyjne dla przedsiębiorców razem (unique users), w tym: | 133 199 |
Poznań Biznes Partner (w tym serwisy: Firma, Lider, Dni Przedsiębiorczości) | 125 911 | |
“+jeden” | 7 288 | |
9. | Profile FB łącznie, w tym: | 8 100 |
FB Poznań Biznes Partner | 5 400 | |
FB “+jeden” | 2 700 |