W 2019 r. Urząd Miasta Poznania rozwijał i rozszerzał funkcjonowanie internetowej Bazy Danych Miasta pod adresem www.badam.poznan.pl.
BaDaM to projekt związany z ideą upowszechniania i udostępniania zbiorów danych o mieście. Otwarte Dane udostępnione online obejmują informacje i wskaźniki statystyczne dotyczące funkcjonowania i rozwoju Poznania.
Portal został podzielony na 5 zakładek:
01_Raporty roczne – w tej zakładce umieszczane są roczne opracowania nt. sytuacji społeczno-gospodarczej Poznania. Powstanie strony i tej zakładki jest związane z zapisami ustawy z dnia 11 stycznia 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu zwiększenia udziału obywateli w procesie wybierania, funkcjonowania i kontrolowania niektórych organów publicznych (Dz.U. 2018, poz. 130), która zobligowała Prezydenta Miasta Poznania do wydawania corocznie raportu o stanie miasta. Raport o stanie miasta Poznania, zamiast tradycyjnej formy drukowanej, jest publikowany na portalu BaDaM
02_Tematy – w tym miejscu publikowane są informacje o różnych tematach związanych z rozwojem miasta wraz z krótkim filmem
03_ Biuletyn – w tej zakładce prezentowane są w ujęciu miesięcznym dane statystyczne pozyskane z różnych instytucji w mieście
04_Publikacje – tutaj zamieszczane są raporty, wydane zarówno przez UMP, jak i różne instytucje i firmy, które zawierają dane o mieście z różnych zakresów jego funkcjonowania
05 Mapy – tu zamieszczone są mapy umożliwiające przyglądanie się miastu z różnych perspektyw:
Baza powstała dzięki współpracy z niemal 90 jednostkami i organizacjami samorządu, biznesu oraz pozarządowymi.
Portal jest przygotowany dla mieszkanek i mieszkańców, osób prowadzących działalność gospodarczą, naukową, samorządową, inwestycyjną, działaczek i działaczy miejskich oraz wszystkich zainteresowanych, którzy poszukują informacji i danych o Poznaniu. Z portalu można nieodpłatnie pobierać dane do dalszego ich wykorzystania.
Wytyczne dotyczące standardów interoperacyjności i standardów otwartości danych zostały zawarte w Zarządzeniu Prezydenta Miasta Poznania w sprawie Polityki Otwartych Danych na terenie miasta Poznania.
Miasto w ramach zadań wykonywanych przez Pełnomocnika Prezydenta Miasta Poznania ds. Smart City realizuje politykę otwartych danych, której celem jest utworzenie Miejskiej Platformy Danych (MPD).
Docelowo z MPD każdy będzie mógł pobrać bardzo dobrej jakości dane publiczne, przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. W 2019 r. strona Otwarte dane została przebudowana (panel aktualności, raporty do publikacji i pobrania, informacja o zespole i projektach) oraz rozbudowana o możliwość upublicznienia statystyk wortali stron miejskich MIM i BIP w różnych konfiguracjach.
Ogólna liczba osób korzystających z e-usług Miasta Poznania w 2019 r. wyniosła 245 tys. W tej liczbie uwzględniono e-usługi Straży Miejskiej Miasta Poznania, Miejskiego Przedsiębiorstwa Komunikacyjnego Sp. z o.o., giełdy pracy nauczycieli, staży studenckich, ofert pracy UMP, oferty staży w UMP, systemu nabór, sms z ostrzeżeniami, internetowej wyszukiwarki cmentarnej, API, e-usług oferowanych przez Urząd Miasta Poznania.
Mieszkanki i mieszkańcy Poznania mieli możliwość korzystania z różnorodnych, cyfrowych rozwiązań uruchomionych przez Urząd Miasta Poznania i miejskie jednostki organizacyjne.
W 2019 r. na Miejskim Informatorze Multimedialnym (MIM) działającym pod adresem poznan.pl wprowadzono nowe oraz zmodyfikowano starsze internetowe systemy wsparcia spraw i procedur, jak m.in:
MIM ma 8 wersji językowych:
W ramach MIM działają następujące wortale tematyczne:
Prace nad udoskonaleniem MIM były ukierunkowane na jak najszerszy dostęp do merytorycznych zasobów Miasta.
Biuletyn Informacji Publicznej – w ramach strony publikowano informacje dotyczące Urzędu Miasta Poznania, miejskich jednostek organizacyjnych i prac Rady Miasta Poznania. W 2019 r. w BIP rozbudowano informacje dotyczące rad osiedli, rejestru umów oraz ofert pracy UMP i miejskich jednostek.
więcej o smart city na badam.poznan.pl
Pozostałe procedury wspierające obsługę klienta w Urzędzie Miasta Poznania:
W 2019 r. Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ rozwijał funkcjonalności portalu Trójwymiarowego Modelu Miasta Poznania – 3D, uruchomionego rok wcześniej.
Model 3D wpisuje się w ideę Smart City. Służy realizacji idei cyfrowego miasta i jest integralną częścią tego obszaru. W ideę Smart City wpisują się także projekty związane z rozwojem modelu 3D, w tym projekt dotyczący rozwoju modelu w kierunku tworzenia analiz środowiskowych.
Model 3D umożliwia zarządzanie danymi w sposób bezpieczny i spójny oraz usprawnia procesy administracyjne. Pozwala na wykonywanie zadań Miasta przy wykorzystaniu potencjału systemów informatycznych. Jest bardziej przyjazny, niż opracowania dwuwymiarowe.
Wizualizacja 3D miejskich obiektów (istniejących i dopiero planowanych) pozwala lepiej projektować przestrzeń miejską, łatwiej planować zmiany i sprawniej zarządzać miastem.
Pod względem organizacyjnym poznański model 3D jest integralną częścią Systemu Informacji Przestrzennej Miasta Poznania. Model wspiera działania Miasta w zakresie:
Wizualizacja 3D wspiera procesy rewitalizacyjne, jest doskonałym narzędziem do konsultacji społecznych związanych z gospodarką przestrzenną i ochroną środowiska, wzbogaca oferty dla inwestorów planujących uruchomić inwestycje na terenie miasta.
W ramach usług związanych z modelem użytkowniczki i użytkownicy mają zapewnioną możliwość:
Model podlega bieżącej aktualizacji. Aktualizacja prowadzona jest w oparciu o materiały pozyskiwane ze źródeł zewnętrznych, w tym plików LIDAR przekazanych Miastu przez Głównego Geodetę Kraju, w oparciu o materiały zgromadzone przez ZGiKM GEOPOZ, w tym zdjęcia lotnicze dla całego Poznania, a także w oparciu o materiały przekazywane przez jednostki miejskie oraz inne podmioty, w tym projekty inwestycji wykonane w technice 3D i BIM.
Portal, w którym prezentowany jest model, zapewnia nie tylko możliwość jego przeglądania i dokonywania szeregu analiz, ale także pobrania wskazanego fragmentu modelu.
W 2019 r. Model 3D Miasta Poznania rozbudowany został poprzez wprowadzanie kolejnych typów obiektów – elementów małej architektury i zieleni miejskiej. Przystąpienie do prac związanych z pozyskiwaniem informacji o rozmieszczeniu zieleni ma zapewnić szczegółową informację przestrzenną o drzewach na terenie parków, skwerów i pasów drogowych. Wprowadzanie bardzo szczegółowych informacji do Modelu 3D Miasta umożliwi docelowo prowadzenie analiz środowiskowych.
W 2019 r. zaktualizowano warstwę Mesh (budynki z teksturą) o północne tereny miasta. Utrzymywanie aktualności Modelu 3D powoduje duże zainteresowanie tym produktem.
W 2019 r. zarejestrowano łącznie w sieci miejskiej i w internecie 3 590 pobrań fragmentów modelu 3D Miasta Poznania.
W 2019 r. Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ i Miasto Poznań za wdrożony Model 3D otrzymało wiele nagród i wyróżnień, w tym m.in. ZGiKM GEOPOZ otrzymał nagrodę „Skrzydła IT w Administracji 2019” w kategorii e-Usługi dla obywatela. Miasto Poznań otrzymało także tytuł lidera w dziedzinie gospodarki m.in. za jedyną w kraju trójwymiarową mapę miasta w prestiżowym ogólnopolskim rankingu „Perły samorządu”.
W 2019 r. z oferowanych przez ZGiKM GEOPOZ e-usług skorzystało 9 736 osób i pobrano 227 593 dokumentów.
Liczba użytkowniczek i użytkowników w podziale na poszczególne portale wyniosła:
Poprzez ułatwienie kontaktu z urzędem oraz zwiększenie dostępności do materiałów państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego portale przyczyniają się do zwiększenia dostępności i jakości świadczonych usług. Dodatkowo materiały dostępne przez Portal Klienta (np. mapa zasadnicza i mapa ewidencyjna) w formie elektronicznej są tańsze od wersji papierowych o 20%. Geodetki i geodeci zgłaszają prace i odbierają materiały elektronicznie przez Portal Geodety dla 78% prac, natomiast wszystkie narady koordynacyjne w MODGiK prowadzone są elektronicznie poprzez Portal Projektanta.
Analiza Big Data pozwala na efektywniejsze planowanie i zarządzanie procesami oraz projektami. Była wykorzystywana w ramach budowania kompetencji i możliwości szerszego użycia analiz w przyszłości.
W 2019 r. sporządzono raporty dotyczące wyszukiwań w Miejskim Informatorze Multimedialnym oraz Biuletynie Informacji Publicznej. Zostały również przeanalizowane dane dotyczące wifi, rezerwacji kolejek w delegaturach UMP, zgłoszeń ofert na staże i ofert pracy, interwencji i kolejek wyborczych. Analizowano także głosowania na poszczególne projekty w Poznańskim Budżecie Obywatelskim.
W 2019 r. kontynuowano udostępnianie usług elektronicznych związanych z Poznańskim Budżetem Obywatelskim (wspólne składanie propozycji projektów i poddawanie ich pod głosowanie). Rozbudowano system raportowania realizacji projektów oraz przygotowano analizę Big Data.