Urząd Miasta Poznania w 2019 r. kontynuował wdrażanie licznych praktyki i rozwiązań usprawniających realizację wykonywanych zadań, poprawę bezpieczeństwa oraz podniesienie jakości obsługi i życia mieszkanek i mieszkańców.
W Poznaniu w 2019 r. funkcjonowało:
Wykaz punktów udzielających nieodpłatnej pomocy prawnej
W 2019 r. nieodpłatnej pomocy prawnej w Poznaniu udzielono 6 971 osobom.
W 2019 r. weszła w życie nowelizacja ustawy z dnia 5 sierpnia 2015 r. o nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnym poradnictwie obywatelskim oraz edukacji prawnej. Zmiana przepisów przede wszystkim wpłynęła na zwiększenie kręgu osób uprawnionych do skorzystania z pomocy. Dotychczas zamknięty katalog uprawnionych został rozszerzony na wszystkie osoby, których nie stać na płatne usługi. Jedynym wymaganym dokumentem jest oświadczenie imienne, potwierdzające brak możliwości poniesienia kosztów pomocy.
Z nieodpłatnej pomocy prawnej w Poznaniu skorzystały przede wszystkim osoby:
Korzystający z nieodpłatnej pomocy prawnej to w większości mieszkanki i mieszkańcy Poznania. Możliwość skorzystania z punktów mają także osoby na stałe zamieszkałe poza miastem. W 2019 r. było to ok. 460 osób, w tym 15 cudzoziemców.
Ponadto, 5 osób skorzystało z możliwości udzielenia porady w miejscu zamieszkania – zdalnie. Usługa ta dostępna jest dla osób ze średnim lub wysokim stopniem niepełnosprawności.
Przeciętny czas obsługi w punkcie nieodpłatnej pomocy prawnej wyniósł od 30 do 60 minut.
Obszary, jakich dotyczyła udzielana pomoc prawna w 2019 r., to głównie prawo cywilne, ze szczególnym uwzględnieniem spraw związanych z dziedziczeniem oraz zobowiązaniami finansowymi.
Prawo cywilne | 55% |
Prawo rodzinne | 17% |
Prawo karne | 8% |
Prawo ubezpieczeń społecznych, prawa do opieki zdrowotnej | 6% |
Prawo pracy | 5% |
Prawo administracyjnego z wyjątkiem prawa podatkowego | 4% |
Prawo podatkowe | 1% |
Inne | 4% |
W 2019 r. w ramach nowych rozwiązań technologicznych wdrożony został system zapisów na wizyty w punktach nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego. Usługa jest realizowana telefonicznie za pośrednictwem Biura Poznań Kontakt. Pozwoliło to na skrócenie czasu obsługi w punkcie i oczekiwania na poradę prawną/obywatelską. Osoba zainteresowana ma możliwość z miesięcznym wyprzedzeniem ustalenia terminu wizyty i wyboru konkretnej osoby, która tej porady udzieli. W przypadku zmian w harmonogramie dyżurów, Urząd może na bieżąco powiadamiać klientkę lub klienta o zmianie.
Miasto Poznań we współpracy z organizacjami pozarządowymi w ramach nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego realizuje także zadania związane z edukacją prawną.
Miasto wskazuje organizacjom pozarządowym priorytety dotyczące zakresu edukacji i grup społecznych, do jakich skierowane mają zostać działania edukacyjne. Cele te wyznaczane są m.in na podstawie danych statystycznych z punktów nieodpłatnej pomocy prawnej i nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz zgłoszeń osób zainteresowanych.
W 2019 r. w ramach tego poradnictwa zrealizowano:
Łączne koszty funkcjonowania systemu nieodpłatnej pomocy prawnej, nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego oraz edukacji prawnej w Mieście w 2019 r. to 1 452 000 zł, z czego 700 220 zł przekazane zostało w formie dotacji organizacjom pozarządowym. Środki na funkcjonowanie systemu przekazywane są Miastu przez Wielkopolski Urząd Wojewódzki.
W 2019 r., podobnie jak w roku poprzednim, działał w Poznaniu Punkt Przyjęć Interesantów Rzecznika Praw Obywatelskich.
W 2019 r. odbyło się 6 spotkań z mieszkankami i mieszkańcami w ramach Punktu – w co drugi miesiąc, w drugą środę miesiąca, w godz. 11:00-14:00. Spotkania będą kontynuowane w 2020 r.
Do Rzecznika Praw Obywatelskich może zgłosić się każdy, kto uważa, że państwo naruszyło jego prawa, albo że jest nierówno traktowany przez innych, np. z powodu wieku albo płci. Może zgłosić się również osoba pozbawiona wolności, żeby poskarżyć się na poniżające traktowanie, na przykład w domu pomocy społecznej albo szpitalu psychiatrycznym.
Wniosek do Rzecznika jest bezpłatny.
Bezpośredni kontakt z osobami reprezentującymi Rzecznika Praw Obywatelskich jest formą wsparcia i uzupełnieniem pomocy świadczonej w ramach np. nieodpłatnej pomocy prawnej i szeroko rozumianej obsługi mieszkanek i mieszkańców. Wpisuje się też w zasadę pogłębiania zaufania obywatelek i obywateli do instytucji publicznych.
Wykaz „Problematyka spraw, które wpłynęły do Biura RPO z województwa wielkopolskiego w 2019 r.” zawiera wszystkie sprawy, które wpłynęły do Biura RPO z województwa wielkopolskiego, również te zgłoszone w Punkcie Przyjęć Interesantów RPO w Poznaniu.
Wykaz „Problematyka spraw, które wpłynęły do Biura RPO z województwa wielkopolskiego w 2019 r.”
INFOLINIA OBYWATELSKA 800 676 676
Pracuje:
Połączenie jest bezpłatne z telefonów stacjonarnych oraz telefonów komórkowych.
W marcu 2019 r. w Poznaniu odbyło się otwarte i bezpłatne spotkanie z dr Adamem Bodnarem, Rzecznikiem Praw Obywatelskich. W spotkaniu w Przestrzeni Pracy Wspólnej +jeden w biurowcu przy ul. Za Bramką 1, uczestniczyło około 40 osób. Na spotkanie zaproszono wszystkich, którzy chcieli opowiedzieć Rzecznikowi o ważnych problemach, z którymi się zmagają, zwłaszcza o tym, co jest ważne dla regionu, ale też i o dobrych praktykach, które warto upowszechnić w całym kraju.
Rzecznik wyjaśniał zasady działania swojego urzędu, mówił o wystąpieniach generalnych, sprawach w Trybunale Konstytucyjnym, interwencjach. Następnie uważnie wysłuchał każdego, kto zabrał głos. Zgłaszane tematy i problemy były dokładnie notowane, a zgłaszający mogli liczyć na informację zwrotną.
Spotkanie zdominowały następujące tematy:
Poza tym podejmowano kwestie:
więcej na badam.poznan.pl Zarządzanie obiektami Miasta Poznania
Transmisje obrad Rady Miasta Poznania
Archiwum audio sesji Rady Miasta Poznania
Poznań kontakt – linia miasta
61 646 33 44
Zgłoś interwencję
Komunikaty SMS
Konsultacje społeczne
Poznański Budżet Obywatelski
Na stronie poznan.pl dostępna jest platforma E-urząd, zawierająca usługi realizowane w formie elektronicznej wraz Elektroniczną Skrzynką Podawczą.
Załatw on-line
Sprawdź kolejkę
Sprawy alfabetyczne (BIP)
Sprawy tematyczne (BIP)
Sprawy wg wydziałów
Elektroniczna Skrzynka Podawcza