Według danych Urzędu Transportu Kolejowego w 2019 r. poznański Dworzec Główny obsłużył 22,6 mln podróżnych, czyli ponad 62 tys. osób dziennie. Średnia dobowa liczba pociągów, które wjeżdżały na poznańską stację, to 378.
Wzrost liczby podróżnych na stacji Poznań Główny wynika z uruchomienia Poznańskiej Kolei Metropolitalnej, która pozwoliła na zapewnienie kursowania pociągów co 30 minut w godzinach szczytu na wybranych relacjach, a także na dogodne i stałe połączenia Poznania z sąsiadującymi ośrodkami, takim jak: Gniezno, Grodzisk Wielkopolski, Jarocin, Nowy Tomyśl, Wągrowiec i Swarzędz.
Stacja | Średnia dobowa wymiana pasażerska (tys.) |
Średnia liczba pociągów na godzinę |
Średnia liczba wymiany pasażerskiej na jedno zatrzymanie |
Poznań Główny | 62,0 | 15,7 | 164 |
Wrocław Główny | 57,7 | 16,7 | 144 |
Warszawa Centralna | 45,1 | 13,7 | 137 |
Warszawa Śródmieście | 44,5 | 20,3 | 91 |
Katowice | 43,0 | 15,0 | 119 |
Warszawa Wschodnia | 42,6 | 34,5 | 52 |
Kraków Główny | 42,3 | 10,2 | 173 |
Warszawa Zachodnia | 37,6 | 37,3 | 42 |
Gdynia Główna | 30,3 | 18,7 | 67 |
Gdańsk Wrzeszcz | 24,1 | 18,3 | 55 |
Głównym ośrodkiem wymiany pasażerskiej w województwie wielkopolskim jest Poznań, a dominującą stacją wymiany jest stacja Poznań Główny. Udział średniej dobowej wymiany pozostałych stacji w liczbie mieszkańców Poznania nie przekraczał 2%, co świadczy o tym, że poziom wykorzystania transportu kolejowego w systemie transportu miejskiego jest jeszcze ciągle niewielki.
W 2019 r. stacja Poznań Główny była na pierwszym miejscu rankingu dworców z największą wymianą pasażerską w Polsce – ma na to wpływ jej umiejscowienie na szlaku wielu ważnych regionalnych, krajowych i międzynarodowych linii kolejowych.
Trend wzrostu liczby pasażerów został znacząco spowolniony od marca 2020 r. W połowie tego miesiąca widoczny był już wpływ pandemii COVID-19. Zaczęto wprowadzać ograniczenia w przemieszczaniu oraz w funkcjonowaniu połączeń międzynarodowych, które zostały zawieszone lub skrócone tylko do obszaru Polski.
U wszystkich przewoźników największe zmniejszenie wyników przewozowych wystąpiło w II kwartale 2020 r. Najsłabsze wyniki odnotowano w kwietniu. W bardzo dużym stopniu zmniejszyła się liczba podróży dalekobieżnych. Główny przewoźnik dalekobieżny, PKP Intercity, w kwietniu odnotował spadek liczby pasażerów o ponad 90% w stosunku do kwietnia 2019 r. W 2020 r. na trasach dojazdowych do Poznania Koleje Wielkopolskie sp. z o.o. przewiozły 7 mln osób, czyli o 38% mniej w stosunku do 2019 r.
W ramach prac nad zwiększeniem dostępności transportowej i polepszeniem przepustowości połączeń w Poznaniu, będącym miastem bazowym – węzłem transeuropejskiej sieci TEN-T, w którym krzyżują się 2 korytarze transportowe: Bałtyk-Adriatyk (do korytarza należy m.in. linia kolejowa nr E59 na odcinku Krzyż-Rawicz) oraz Morze Północne-Bałtyk (linia E20 od Zbąszynia do Kłodawy, a także autostrada A2), w 2020 r. trwały:
Usługi regionalnego transportu kolejowego na obszarze aglomeracji poznańskiej świadczą 2 spółki:
Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. świadczy usługi transportowe mieszkankom i mieszkańcom wielkopolskich miejscowości z 10 kierunków (w układzie promienistym): Kutno, Zbąszynek, Mogilno, Wolsztyn, Gołańcz, Kępno, Krotoszyn, Kalisz, Piła i Łódź Fabryczna. Ostatnie połączenie uruchomiono w grudniu 2020 r.
Ograniczenia w przemieszczaniu się negatywnie wpłynęły na transport pasażerski. W drugiej połowie marca 2020 r. Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. podjęły decyzję o wprowadzeniu ograniczeń w kursowaniu pociągów. Nastąpiło zmniejszenie o ok. 40% uruchamianych w ciągu doby pociągów. Rozkład połączeń podlegał kilkukrotnej korekcie, część pociągów wróciła na swoje trasy. Ze względów bezpieczeństwa w 2020 r. obowiązywało ograniczenie liczby podróżnych w pociągach. Poza tymczasowymi ograniczeniami w kursowaniu pociągów zrezygnowano również z wielu wydarzeń okolicznościowych oraz uruchamiania pociągów specjalnych.
Szacuje się, że na trasach dojazdowych do Poznania spółka przewiozła w 2020 r. łącznie 7 mln pasażerów i pasażerek, tj. o 38% mniej w stosunku do 2019 r. Spadek liczby przewiezionych osób w 2020 r. wynika z wprowadzonych obostrzeń związanych z pandemią COVID-19.
W 2020 r. Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. realizowały rozbudowę i modernizację taboru. W listopadzie na trasach z Poznania do Gołańczy i Wolsztyna rozpoczęły pracę przewozową dwa trzyczłonowe spalinowe zespoły trakcyjne 36WEhd. W grudniu do bazy w Zbąszynku trafiły pierwsze dwa z pięciu zamówionych pięcioczłonowych EZT Elf 2 (48WEb).
Poznańska Kolej Metropolitalna
Realizacja projektu Poznańskiej Kolei Metropolitalnej (PKM) rozpoczęła się w czerwcu 2018 r. od uruchomienia ruchu w systemie PKM na 4 liniach kolejowych: do Nowego Tomyśla, Wągrowca, Jarocina i Grodziska Wielkopolskiego.
W kolejnych latach projekt był rozszerzany, w rezultacie czego pociągi na 8 z 9 linii Poznańskiego Węzła Kolejowego funkcjonują w systemie PKM. Od 4 stycznia 2021 r. PKM dojeżdża do Kościana, natomiast połączenie do Wronek zaplanowane jest na 2022 r.
Pięć linii połączyło następujące miejscowości:
PKM to system regularnych kolejowych połączeń regionalnych oparty na zasadzie solidaryzmu wszystkich samorządów współuczestniczących w projekcie, współfinansowany przez Marszałka Województwa Wielkopolskiego, Miasto Poznań, Powiat Poznański oraz – położone wzdłuż 9 linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego – gminy i powiaty.
W godzinach szczytu przewozowego pociągi w systemie PKM kursują z częstotliwością co 30 minut, zapewniając podróżnym odpowiedni komfort podróżowania. PKM obejmie swoim zasięgiem obszar w promieniu ok. 50 km od Poznania.
PKM to także wspólny bilet okresowy Bus-Tramwaj-Kolej, niższe koszty podróży oraz docelowo mniej korków i ochrona środowiska. Wspólna oferta Bus-Tramwaj-Kolej to:
Rolę organizatora projektu pełni Marszałek Województwa Wielkopolskiego, a realizuje go spółka Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. z siedzibą w Poznaniu. Funkcję koordynatora działań informacyjno-promocyjnych pełni Stowarzyszenie Metropolia Poznań.
PKM ma na celu zwiększenie liczby pociągów na poszczególnych liniach kolejowych, integrację jednostek samorządu terytorialnego tworzących Miejski Obszar Funkcjonalny Poznania, zmniejszenie natężenia indywidualnego ruchu samochodowego w obrębie Miasta Poznania oraz propagowanie ekologicznego transportu kolejowego.
W styczniu 2021 r. odbyła się inauguracja kolejnego odcinka trasy PKM – od 4 stycznia 2021 r. PKM dociera do Kościana.
Towarowa obwodnica kolejowa Poznania ma zostać dostosowana do prowadzenia ruchu pasażerskiego. Trwają prace projektowe oraz dokumentacyjne. W planach jest m.in. budowa nowych przystanków i peronów, dzięki czemu linia ma zyskać aglomeracyjny charakter.
Przy obwodnicy towarowej planuje się budowę nowych przystanków, które będą elementem transportu publicznego na terenie Poznania:
W kolejnym etapie, na obwodnicy kolejowej Poznania planuje się budowę następujących przystanków kolejowych: