Sytuacja pandemiczna skłoniła Miasto Poznań do rekomendowania zawieszenia zajęć w szkołach i placówkach oświatowych od 11 marca do 24 marca 2020 r. Miasto Poznań podjęło taką decyzję jako pierwsze w kraju. Ogólnokrajowe zawieszenie zajęć wprowadzono od 12 marca 2020 r. Od 25 marca 2020 r. w całym kraju wprowadzono nauczanie zdalne, a uczniowie do końca roku szkolnego 2019/2020 nie wrócili do nauczania stacjonarnego. Nauczanie zdalne poznańskie szkoły organizowały poprzez wykorzystanie platform internetowych (głównie: Microsoft, ZOOM, Teams), a materiały przekazywane były za pomocą dzienników elektronicznych. W przypadku praktyk zawodowych uczniów technikum i szkoły policealnej, zaplanowanych do zrealizowania w okresie, w którym wprowadzono czasowe ograniczenie funkcjonowania szkół, praktyki te można było zrealizować do końca roku szkolnego 2019/2020 lub w klasach (semestrach) programowo wyższych. Ponadto od 25 maja maturzyści mieli możliwość uczestniczenia w konsultacjach z nauczycielami na terenie szkoły, a uczniowie klas programowo najwyższych branżowych szkół I stopnia oraz klas III techników kształcących się w zawodzie, wymagającym uzyskania umiejętności kierowania pojazdem silnikowym, od 1 czerwca mieli możliwość uczestnictwa w zajęciach praktycznych z nauki kierowania pojazdem.
Ze względu na czasowe ograniczenie funkcjonowania szkół zmieniły się terminy egzaminów ósmoklasistów i maturzystów:
Przedszkola, zgodnie z decyzją władz centralnych, mogły zostać otwarte od 6 maja 2020 r. Prezydent Poznania, po konsultacjach z Zespołem Doradczym ds. Oświaty, zdecydował o otwarciu przedszkoli później – od 25 maja. Opracowano ramową procedurę bezpieczeństwa, wzory dokumentów dla dyrektorów placówek, Informator dla Rodziców. Wytyczne uwzględniały wskazania Ministerstwa Edukacji Narodowej (MEN) oraz Głównego Inspektora Sanitarnego (GIS). Zajęcia w przedszkolach rozpoczęły się we wszystkich placówkach. Zgodnie z wytycznymi o zachowaniu limitu dzieci w grupie opieką mogło być objętych niecałe 50% dzieci. Obowiązywała również zasada pierwszeństwa przyjęcia dzieci rodziców pracujących w służbie zdrowia.
Nauczanie w nowym roku szkolnym 2020/2021 rozpoczęło się w trybie stacjonarnym z zachowaniem reżimu sanitarnego. W przedszkolach, szkołach i placówkach oświatowych obowiązywały m.in. następujące zasady:
Już pierwsze miesiące nauki przyniosły jednak powrót do nauczania zdanego lub hybrydowego. We wrześniu zajęcia hybrydowe prowadzone były w 7 poznańskich liceach ogólnokształcących (w 11 klasach tych szkół prowadzone były zajęcia zdalne przez określony czas) oraz w jednej klasie technikum. Od 1 do 23 października nauka zdalna prowadzona była w 15 liceach (w 45 klasach; 2 szkoły w całości przeszły na zdalne nauczanie) oraz w 7 technikach (w 19 klasach). Pierwsze zawieszenie zajęć w roku szkolnym 2020/2021 w poznańskich szkołach podstawowych miało miejsce 25 września 2020 r. i objęło dwie placówki. W październiku zawieszono całkowicie lub częściowo działalność łącznie 80 szkół podstawowych.
Zawieszenie zajęć stacjonarnych dla uczniów klas IV-VIII szkół podstawowych i szkół ponadpodstawowych wprowadzono w całym kraju od 24 października. Do końca 2020 r. uczniowie nie wrócili do szkół. W listopadzie wprowadzono jednak możliwość praktycznej nauki zawodu w miejscu jej prowadzenia, w wybranych dniach tygodnia, w wymiarze nieprzekraczającym 10 godzin tygodniowo, o ile z programu nauczania zawodu lub programu nauczania danej formy pozaszkolnej nie wynikała możliwość realizacji wybranych efektów kształcenia z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość. Zajęcia mogły być prowadzone w szkołach prowadzących kształcenie zawodowe, centrach kształcenia zawodowego oraz placówkach kształcenia ustawicznego.
Uczniowie klas I-III szkoły podstawowej rozpoczęli naukę zdalną od 9 listopada 2020 r. i podobnie jak uczniowie starszych klas nie wrócili do nauki stacjonarnej do końca 2020 r. Do nauki stacjonarnej (w przeciwieństwie do starszych uczniów) powrócili jednak od 18 stycznia 2021 r., czyli po feriach zimowych, które odbyły się w jednym terminie we wszystkich województwach w kraju.
Z powodu pandemii odwołano coroczne międzynarodowe wymiany uczniów i nauczycieli, ograniczono wyjazdy studyjne, a z partnerami zagranicznymi kontaktowano się jedynie zdalnie. Odwołano wiele zaplanowanych imprez, konkursów, festynów, rozgrywek i zawodów sportowych oraz innych wydarzeń szkolnych i międzyszkolnych. Nie przeprowadzono wielu działań opierających się na mobilności uczniów i osobistym zwiedzaniu wybranych miejsc, a niektóre z nich przełożono na inny termin. Odwołano duże imprezy miejskie z udziałem dzieci przedszkolnych, szkolnych oraz młodzieży, m.in. NEF New Education Forum, Dzień Przedszkolaka, Arenę Zawodów. Odwołano także podejmowaną corocznie w ramach współpracy ze Związkiem Sybiraków realizację działań edukacyjno-historycznych przybliżających młodzieży tematykę zsyłek na Syberię i historię Polaków i Polek.
W okresie pandemii i nauczania na odległość poznańskie placówki wdrożyły system pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów i ich rodziców. Prowadzili ją wychowawcy, pedagodzy i psychologowie szkolni. W ramach tej pomocy prowadzono m.in. następujące działania:
Wyzwaniem dla szkół i przedszkoli było dostosowanie się do wytycznych przygotowanych przez MEN, GIS oraz Zespół Doradczy ds. Oświaty przy Prezydencie Miasta Poznania, w skład którego wchodzi kilkunastu dyrektorów reprezentujących różne typy szkół i placówek oświatowych (wybranych demokratycznie przez wszystkich dyrektorów). Zespół ten był łącznikiem pomiędzy dyrektorami poznańskich szkół i placówek oświatowych a włodarzami miasta. Współpracował z Miastem w przygotowaniu szczegółowych wytycznych dotyczących nauki w czasie pandemii COVID-19 (m.in. dokumenty wewnętrzne, instrukcje postępowania, procedury organizacji pracy i opieki nad dziećmi, poradnik z informacjami dotyczącymi powrotu dzieci do przedszkoli).
Wsparcie udzielone przez Miasto Poznań przedszkolom i szkołom w czasie pandemii objęło m.in.:
Poznańskie szkoły otrzymały ponadto bezpłatnie 1500 przyłbic od Centrum Zaawansowanych Technologii Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu, co pozwoliło w znacznym stopniu właściwie zabezpieczyć uczniów, nauczycieli i pracowników oraz zachować rygorystyczne normy opracowane przez GIS.
W geście solidarności Zespół Szkół Łączności w Poznaniu przekazał 40 tabletów dla młodych osób przebywających w Szpitalu Klinicznym im. Karola Jonschera przy ul. Szpitalnej w Poznaniu. Pacjenci szpitala ze względu na panujące obostrzenia musieli spędzić święta w szpitalu, a dzięki przekazanym tabletom mogli chociaż online zobaczyć się z najbliższymi.