Miasto Poznań podejmowało liczne działania w celu polepszenia warunków nauki dzieci, młodzieży i dorosłych w szkołach, a także maksymalizacji efektywności lokalnego systemu oświaty.
W 2019 r. kontynuowane były prace nad przygotowaniem dokumentu strategicznego – polityki oświatowej Miasta Poznania. W 2019 r. został powołany Zespół sterujący pracami nad polityką oświatową miasta Poznania, składający się z 29 przedstawicieli i przedstawicielek różnych środowisk. Powołano także 8 Zespołów problemowych, których prace skupiały się na następujących obszarach:
W 2019 r. w poznańskich szkołach realizowano projekty polepszające jakość edukacji i kształcenia, jak również polepszające warunki nauki w placówkach. Projekty te dofinansowane były ze środków unijnych w ramach programów: Erasmus+, Power, eTwinning, URBACT III, Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Część projektów realizowanych było przez więcej niż jedną szkołę. Były to m.in.:
Miasto Poznań w 2019 r. sfinansowało dodatkowe zajęcia w szkołach w celu wyrównania szans edukacyjnych i rozwoju osób zdolnych. Dzięki temu możliwe było zorganizowanie zajęć przedmiotowych oraz antydyskryminacyjnych. Łącznie szkoły zrealizowały prawie 300 projektów przedmiotowych oraz 130 projektów antydyskryminacyjnych. Ponadto szkoły otrzymały dodatkowe środki na organizację zajęć sportowych.
W ramach otwartego konkursu ofert w 2019 r. Miasto Poznań podpisało 21 umów na działania organizacji pozarządowych, mające na celu rozwój zainteresowań i pasji poznańskich uczniów i uczennic w następujących obszarach:
W ramach zawartych umów organizacje pozarządowe zrealizowały takie działania, jak:
Miasto Poznań wspierało edukację dzieci i młodzieży mających problemy z przyswajaniem wiedzy w ramach programu nauczania poprzez realizację projektu „Korki w mieście”. Projekt realizowało Centrum Inicjatyw Rodzinnych poprzez Fundację Instytut Rozwoju Aktywności. Korepetycje udzielane uczniom i uczennicom szkół podstawowych i ponadpodstawowych były bezpłatne. Mogła z nich skorzystać każda zainteresowana osoba po wcześniejszym zgłoszeniu. Projekt integrował pokolenia, korepetycji udzielali zarówno młodzi, jak i emerytowani nauczyciele i nauczycielki.
W 2019 r. Miasto Poznań po raz drugi dofinansowało półkolonie miejskie, które organizowane były przez poznańskie szkoły podstawowe. Półkolonie skierowane były dla uczniów i uczennic klas 1-3 szkół podstawowych. W trakcie 2-miesięcznych wakacji łącznie odbyły się 73 turnusy w 56 szkołach. Wzięło w nich udział ponad 2,2 tys. dzieci. Za 5-dniowy turnus rodzice ponosili koszt 100 zł. W trakcie półkolonii dzieci brały udział w różnych zajęciach i atrakcjach organizowanych i przygotowywanych przez wykwalifikowane osoby. Celem zajęć było m.in. stymulowanie rozwoju umysłowego i fizycznego, poznawanie najbliższej okolicy, a także tworzenie dzieciom warunków do aktywnego, kulturalnego, ciekawego i bezpiecznego spędzania czasu wolnego. Oferta półkolonii obejmowała również wyżywienie w postaci 2 posiłków (śniadań oraz obiadów).
W 3 szkołach podstawowych w roku szkolnym 2019/2020 funkcjonowało łącznie 12 oddziałów przygotowawczych dla uczniów i uczennic cudzoziemskich. Kadra pedagogiczna pracująca w tych placówkach posiadała niezbędną wiedzę oraz znała sytuację społeczną, czy też środowisko lokalne dziecka, co ułatwiało wsparcie oraz jego adaptację w otoczeniu szkolnym. Dodatkowo kadra współpracowała ściśle z rodzicami, a większość z nich znała język rodzimy dzieci uczęszczających do tychże oddziałów (np. ukraiński). Na koniec roku szkolnego 2018/2019 w poznańskich szkołach uczyło się łącznie 898 uczniów i uczennic cudzoziemskich, w tym 687 z Ukrainy.
W 2019 r. zrealizowano projekt „Witaj w Poznaniu!”. Jego celem było wsparcie uczniów i uczennic cudzoziemskich w integracji ze środowiskiem szkolnym i lokalnym, rozbudzenie w nich zainteresowania poznawczego w zakresie poznańskiej kultury i tradycji oraz doskonalenie umiejętności językowych. Produktem finalnym projektu było merytoryczne opracowanie 20 dwustronnych kart pracy przeznaczonych dla uczniów i uczennic, dostosowanych do potrzeb dwóch grup wiekowych: uczniów i uczennic klas 1-3 oraz 4-8. W narracji kart przedstawiona została historia rodzeństwa z Ukrainy, które przyjechało z rodzicami do Poznania i zwiedza miasto. Teksty koncentrują się na zagadnieniach związanych z poznańskim dziedzictwem, a kolejne etapy jego poznawania rozgrywają się w miejscach najważniejszych lokalnych atrakcji. Pojawiają się również elementy związane z organizacją życia w mieście – funkcjonowaniem w środowisku szkolnym, transportem publicznym. Karty te są wsparciem dla nauczycieli i nauczycielek uczących jęz. polskiego jako drugiego. Karty powstały m.in. we współpracy z Centrum Turystyki Kulturowej TRAKT, a realizatorem projektu był Migrant Info Point.
Poznańskie szkoły: Zespół Szkół Handlowych, XXXVIII Liceum Ogólnokształcące oraz Szkoła Podstawowa nr 10 we współpracy ze Związkiem Sybiraków w 2019 r. otrzymały dofinansowanie ze środków Miasta Poznania na przeprowadzenie działań edukacyjno-historycznych przybliżających młodzieży tematykę zsyłek na Syberię i historii Polaków i Polek, do dziś zamieszkujących te tereny. W związku ze współpracą z Sybirakami realizowane były następujące działania: cykliczne spotkania z Sybirakami, opieka nad sztandarem Sybiraków, którą wykonują uczniowie i uczennice z Zespołu Szkół Handlowych, konkursy plastyczne, występy artystyczne, działalność wolontariacka i charytatywna, wieczornica patriotyczna, udział szkół w XIII Marszu Pamięci w Katyniu. Działania przybliżały wiedzę historyczną oraz integrowały pokolenia.
Miasto Poznań w 2019 r. ponownie zleciło organizacjom pozarządowym organizację mediacji rówieśniczych w szkołach w ramach prowadzonego centrum mediacji. Działania te miały przede wszystkim zwiększyć powszechność korzystania z mediacji oraz zwiększyć wiedzę
i kompetencje kadry nauczycielskiej i wychowawczej.
W 2019 r. w poznańskich szkołach przeprowadzono 2 edycje zajęć antydyskryminacyjnych. Poruszały one tematykę wielokulturowości, tolerancji i przeciwdziałania dyskryminacji ze względu na orientację seksualną, narodowość, kolor skóry, wyznanie, wygląd czy ubóstwo. Zajęcia antydyskryminacyjne miały sprawić, aby dzieci i młodzież czuły się w swojej szkole dobrze i bezpiecznie, poprzez wyposażenie ich w niezbędną wiedzę i narzędzia, np. jak komunikować się bez przemocy oraz co zrobić, gdy są świadkami dyskryminacji i wykluczenia w swojej grupie. Każdorazowo o sposobie realizacji zajęć decydowała kadra nauczycielska, która w ramach projektów mogła podejmować także współpracę z instytucjami i organizacjami zajmującymi się m.in. pomocą osobom wykluczonym społecznie. Miasto Poznań zorganizowało także warsztaty dla kadry pedagogicznej prowadzącej tego rodzaju zajęcia. Powstał także podręcznik pt. „Edukacja antydyskryminacyjna w szkole – pomocnik dydaktyczny”.
Wśród licznych przedsięwzięć zwracających dzieciom i młodzieży uwagę na ważne obszary funkcjonowania w społeczeństwie, w 2019 r. poznańskie szkoły zaangażowały się m.in. w:
W 2019 r. odbyła się druga edycja międzynarodowego New Education Forum. Głównym tematem wydarzenia były „Kompetencje XXI wieku i wyzwania edukacji. Samorząd – Pracodawca – Oświata”. Forum było próbą odpowiedzi na pytania: o jakim pracowniku marzą obecnie pracodawcy? Czego oczekuje dzisiejsza młodzież od edukacji? Jakie kompetencje są pożądane na rynku pracy? W jaki sposób oświata ma sprostać wyzwaniom ery cyfrowej? Rozmawiano także o kluczowych elementach samorządowej polityki edukacyjnej i współpracy między biznesem, oświatą i władzami lokalnymi. Dla uczestników i uczestniczek konferencji zorganizowano zajęciach z efektywnego wdrażania dobrych praktyk edukacyjnych czy pozyskiwania funduszy europejskich. Wydarzenie zorganizowało Miasto Poznań, Centrum Innowacyjnej Edukacji oraz Wydział Nauk Politycznych i Dziennikarstwa Uniwersytetu im. A. Mickiewicza. Podsumowanie działań w ramach przedsięwzięć związanych z New Education Forum, w tym 2 poznańskich edycji tego wydarzenia, odbyło się w Brukseli podczas spotkania europejskich ekspertów i ekspertek z dziedziny edukacji.
Ponad 3,5 tys. uczniów i uczennic z blisko 600 szkół z Polski wzięło udział w VI edycji Olimpiady Solidarności – Dwie dekady historii, której finał odbył się w Poznaniu na Uniwersytecie im. A. Mickiewicza. Wydarzenie zgromadziło 16 zespołów wojewódzkich (uczniów i uczennic drugich klas liceum i trzecich klas technikum), które rywalizowały o indeksy oraz roczne stypendia naukowe. Olimpiada sprawdzała wiedzę historyczną z lat 1970-1990. Zwycięzcą olimpiady został zespół z województwa lubelskiego, 2. miejsce zajęła drużyna z województwa mazowieckiego, a 3. miejsce – z województwa małopolskiego.
Na przełomie marca i kwietnia 2019 r. w poznańskich placówkach oświatowych odbywały się Drzwi Otwarte dla dzieci, młodzieży i rodziców. Spotkania umożliwiały zapoznanie się ze specyfiką danej placówki, profilami klas czy oddziałów, charakterystyką działań edukacyjnych prowadzanych w danym przedszkolu czy szkole. Można było też skorzystać z usług Centrum Doradztwa Zawodowego dla Dzieci i Młodzieży w zakresie wyboru przyszłej szkoły ponadpodstawowej. W związku ze szczególną sytuacją, jaką była rekrutacja do szkół ponadpodstawowych tzw. „podwójnego rocznika” absolwentów i absolwentek szkół podstawowych i gimnazjów, organizowane były liczne spotkania dla dyrektorów i dyrektorek szkół oraz rodziców.
W 2019 r. odbyły się kolejne Targi Edukacyjne, którym towarzyszyły Poznańskie Targi Książki oraz szeroki program spotkań, warsztatów i konferencji, w tym Ogólnopolski Kongres Oświatowy EDUTEC oraz Targi Technologii i Wyposażenia dla Edukacji EDUTEC. Hasłem przewodnim tej edycji targów był „Kierunek bezpieczeństwo”. Na targach swoją ofertę przedstawiło ponad 170 placówek edukacyjnych, w tym zagranicznych, a liczba 54,4 tys. osób odwiedzających okazała się rekordową. Targi Edukacyjne pomagają młodzieży w wyborze dalszej drogi kształcenia, a kadrze pedagogicznej, dzięki licznie odbywającym się konferencjom, dostarczają wiedzy zawodowej. Targi przyciągają także przedstawicieli i przedstawicielki samorządów, kadrę szkolną i oświatową, dla których jest to okazja do zaobserwowania kierunków zmian zachodzących w oświacie i poznania najnowszych technik nauczania.
Uniwersytet im. A. Mickiewicza (UAM), jako jedyny ośrodek akademicki w Polsce, otworzył LEGO® Education Innovation Studio. Będzie ono organizować zajęcia kursowe na Wydziale Matematyki i Informatyki UAM, warsztaty dla nauczycieli i nauczycielek, lekcje pokazowe oraz praktyki dla osób studiujących. Uczniowie i uczennice będą mieli okazję poznać ekscytujące, interaktywne środowisko do nauki wspierające pracę zespołową, komunikację oraz rozwijające kreatywność.
Poznańskie szkoły: podstawowa nr 77 oraz VIII Liceum Ogólnokształcące zaangażowały się w projekt Code for Green – Ekologia i nowoczesna technologia. W projekcie uczestniczyło 140 uczniów i uczennic prowadzonych przez szkolnych koordynatorów i koordynatorki i wspieranych przez Politechnikę Poznańską oraz UAM. Młodzież, która brała udział w projekcie, uczyła się na lekcjach programowania i kodowania, rozwijając jednocześnie wiedzę i umiejętności związane m.in. z ekologią i ochroną klimatu. W szkołach zaangażowanych w projekt powstały nowoczesne pracownie, w których uczniowie i uczennice prowadzili badania naukowe oraz nabywali wiedzę i umiejętności, które pozwolą im w przyszłości skutecznie dbać o środowisko. Był to autorski program Fundacji Forum Inicjatyw Społecznych, sfinansowany ze środków Fundacji Terre des Hommes oraz Volkswagen Belegschaftsstiftung.