Na koniec 2017 r. liczba zarejestrowanych użytkowników systemu PEKA wyniosła 561,8 tys.
Funkcję organizatora w zakresie zbiorowego transportu publicznego na terenie Poznania pełni Zarząd Transportu Miejskiego (ZTM).
Realizując porozumienia międzygminne, ZTM jest również odpowiedzialny za organizację transportu zbiorowego w aglomeracji poznańskiej, integrując tym samym cały obszar aglomeracyjny, świadcząc usługę transportową łączącą strefę podmiejską z Poznaniem. Efektem prac prowadzonych w 2017 r. jest integracja transportu publicznego miasta Poznania i gminy Kleszczewo, która nastąpiła od 1 listopada 2017 r. Spowodowało to kolejne powiększenie obszaru, na którym ZTM organizuje transport publiczny (w 2017 r. 18 gmin i 60 linii podmiejskich).
Funkcję kluczowego operatora świadczącego usługi w zakresie przewozów autobusowych i tramwajowych na terenie Poznania w 2017 r. pełniło na zlecenie ZTM Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne sp. z o.o. (MPK).
Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna jest narzędziem służącym koordynacji transportu zbiorowego w aglomeracji poznańskiej i głównym elementem nowoczesnego systemu informatycznego. Ma ona za zadanie ujednolicenie systemu płatności za przejazd świadczony przez różnych, niezależnych przewoźników działających na obszarze Poznania i powiatu poznańskiego, a tym samym ułatwienie korzystania z transportu zbiorowego oraz zwiększenie jego dostępności.
Na koniec 2017 r. liczba zarejestrowanych użytkowników systemu PEKA wyniosła 561,8 tys. i była wyższa o 12,8% w porównaniu z 2016 r.
Dostępne funkcjonalności karty PEKA to:
System PEKA umożliwia wprowadzenie bardziej elastycznej oferty biletów. Najkrótszym okresem obowiązywania biletów sieciowych oraz trasowanych jest 14 dni. Każdy pasażer ma możliwość dopasowania do własnych potrzeb okres ważności biletu – do 366 dni dla biletów sieciowych i do 90 dni dla biletów trasowanych. Atrakcyjny cenowo Bilet Metropolitalny to oferta specjalna dla osób, które mieszkają i płacą podatki na rzecz Miasta Poznania lub gminy objętej porozumieniem międzygminnym.
297 punktów sprzedaży do dyspozycji klientów było pod koniec 2017 r. (o 2 więcej w porównaniu z 2016 r.) oraz 86 biletomatów stacjonarnych dostosowanych do obsługi nowego systemu (o 9 więcej).
17,6 mln – liczba sprzedanych biletów w transporcie publicznym w 2017 r., była nieznacznie wyższa o 0,05 % w stosunku do 2016 r.3 zł – tyle kosztuje przejechanie 5-7 przystanków w taryfie czasowej oraz 11-12 przystanków w taryfie tPortmonetki
W 2017 r. sprzedano 65 tys. szt. biletów bus-tramwaj-kolej, o 17,5% więcej niż rok wcześniej.
Od 1 września 2017 r. rozpoczęła się sprzedaż biletów bus-tramwaj-kolej w nowej, bardziej atrakcyjnej dla pasażerów formule. Oferta została rozszerzona na obszar około 50 km od Poznania Głównego. Obszar obowiązywania biletu jest podzielony na 7 stref taryfowych Przewozów Regionalnych i Kolei Wielkopolskich oznaczone literami A, B , C, D, E, F i G. Stacjami krańcowymi dla poszczególnych kierunków są: Wągrowiec, Gniezno, Września, Jarocin, Kościan, Grodzisk Wlkp., Nowy Tomyśl, Wronki, Rogoźno Wlkp.
Jednocześnie posiadacze ważnego biletu okresowego, sieciowego ZTM ze strefą A uzyskali kolejny środek transportu – mogą podróżować po Poznaniu nie tylko autobusami i tramwajami na liniach organizowanych przez ZTM, ale również pojazdami POLREGIO i Kolei Wielkopolskich pomiędzy stacjami posiadającymi w nazwie Poznań oraz Kiekrz.
W 2017 r. do Poznania dostarczono 22 nowe pojazdy tramwajowe:
W 2017 r. MPK realizowało liczne prace modernizacyjne na wybranych odcinkach tras tramwajowych. Do najważniejszych należały:
W 2017 r. przygotowano dokumentację aplikacyjną i podpisano umowy o dofinansowanie ze środków Unii Europejskiej na łączną kwotę blisko 265 mln zł dla następujących projektów:
W 2017 r. wyznaczono nowe buspasy na ulicach: Grunwaldzkiej, Garbary, Mostowej i Warszawskiej, zwiększając ich długość do 15,3 km. Nowe buspasy są przeznaczone nie tylko dla autobusów, są dostępne także dla taksówek, rowerzystów, służb komunalnych, motocyklistów i samochodów, które przewożą minimum 3 osoby. Podobne rozwiązanie stosowane jest już w wielu miastach w Europie. Dzięki temu osoby jadące do pracy z jednego kierunku zamiast trzema lub czterema samochodami przemieszczają się jednym. Wpływa to na znaczne zmniejszenie liczby samochodów na ulicach oraz zmniejsza korki.
w km | 2013 | 2014 | 2015 | 2016 | 2016/2013 w % |
Poznań | 6 | 6,7 | 6,9 | 9 | 150,0 |
Kraków | 23,7 | 23,7 | 25,2 | 26,8 | 113,1 |
Łódź | 10,7 | 18,9 | 18,9 | 25 | 233,6 |
Warszawa | 48 | 48 | 48 | 48,5 | 101,0 |
Wrocław | 21,5 | 21,5 | 21,5 | 25,3 | 117,7 |
Od 2017 r. mieszkańcy Poznania mogą korzystać, oprócz systemu Poznańskiego Roweru Miejskiego, z komercyjnych wypożyczalni skuterów i samochodów na minuty. Wraz z rozwojem systemu carsharing wprowadzono udogodnienia dla systemu samochodów współdzielonych w opłatach w SPP.
Miasto Poznań uczestniczyło w unijnych projektach:
Projekt LAirA jest realizowany w ramach funduszu Interreg Central Europe. Jego celem jest lepsza dostępność transportu multimodalnego w obszarze lotnisk na terenie Europy Środkowej, w szczególności zintegrowana i inteligentna polityka transportowa ukierunkowana na niskoemisyjne środki transportowe. Projekt ma za zadanie zapewnienie zmniejszenia poziomu degradacji zasobów naturalnych i ograniczenie zużycia energii. Celem nadrzędnym projektu jest określenie preferencji transportowych pracowników i pasażerów lotnisk, a także opracowanie niskoemisyjnej polityki transportowej w obrębie miasta.
W 2017 r. wykonano 2 opracowania projektowe: analizę dostępności transportowej do lotniska Ławica oraz analizę dokumentów strategicznych i planów mobilności w odniesieniu do relacji pomiędzy lotniskiem a obszarem aglomeracyjnym. Zainicjowano współpracę z zewnętrznymi interesariuszami (Port Lotniczy Poznań-Ławica, Politechnika Poznańska).
Projekt SULPITER jest także realizowany w ramach funduszu Interreg Central Europe.
Dotyczy planowania zrównoważonej logistyki dla miast i regionów. Efektem projektu będzie:
W 2017 r.:
kliknij w kartogram
kliknij w kartogram
kliknij w kartogram