We wrześniu 2017 r. Rada Miasta Poznania przyjęła „Program ochrony środowiska dla miasta Poznania na lata 2017-2020 z perspektywą do 2024 r.”
„Program Ochrony Środowiska dla Miasta Poznania na lata 2017-2020 z perspektywą do 2024 r.” (POŚ) ma na celu poprawę jakości życia mieszkańców w warunkach zrównoważonego rozwoju o wysokiej jakości środowiska i istotnych walorach przyrodniczych będących podstawą rozwoju gospodarczego miasta. Program zakłada działania obejmujące poprawę jakości powietrza atmosferycznego, zmniejszenie wpływu transportu na środowisko, racjonalne gospodarowanie wodami, gospodarkę odpadami, ochronę zasobów przyrodniczych wraz z powiększaniem zasobów przyrodniczych poddanych ochronie prawnej, wdrażanie innowacji na rzecz ochrony środowiska, sukcesywne usuwanie azbestu, działania wspomagające program ochrony ptaków w mieście, wzbogacenie i racjonalne użytkowanie zasobów leśnych, rekultywację terenów zdegradowanych, budowę świadomości ekologicznej. W ramach POŚ kontynuowano miejski program „Jerzyki”. W 2017 r. uruchomiono monitoring on-line zainstalowany w budkach lęgowych jerzyka na budynku ZGiKM GEOPOZ.
Analiza problemów środowiskowych miasta Poznania pozwoliła na ustalenie hierarchii priorytetów:
Poznań zajmuje 16. miejsce wśród polskich miast pod względem zużycia wody na cele przemysłowe oraz komunalne oraz 9. miejsce pod względem zagrożenia środowiska ściekami przemysłowymi oraz komunalnymi. Stan wody rzeki Warty w Poznaniu z roku na rok ulega poprawie. Obecnie klasa elementów chemicznych wykazuje stan dobry, jednakże klasa elementów fizykochemicznych wykazuje potencjał poniżej dobrego.
Do najważniejszych działań związanych z ochroną wód powierzchniowych (w tym jezior) i wód podziemnych na terenie Poznania w 2017 r. należały:
W 2017 r. skontrolowano 171 podmiotów generujących ścieki przemysłowe i wprowadzających je do urządzeń kanalizacyjnych lub ścieki opadowe i roztopowe wprowadzających je do wód lub ziemi. W wyniku kontroli cofnięto 13 pozwoleń wodno-prawnych.
Miasto Poznań prowadziło weryfikację i aktualizację stanu udokumentowanych ujęć wód podziemnych i zasobów wód podziemnych na terenie miasta, ich wykorzystanie, ewidencję stanu prawnego i techniczno-geologicznych danych ujęć wód podziemnych. W 2017 r.:
W 2017 r. kontynuowano systematyczny monitoring wód na terenie kąpielisk, a także stanu rzeki Warty.
W 2016 r. (najnowsze dostępne dane) w Poznaniu poprawiła się sytuacja w zakresie jakości powietrza. Odnotowano spadek emisji substancji gazowych (o 3,1%) i pyłów (o 1/3) z poznańskich zakładów przemysłowych. Zmniejszenie emisji odnotowano w przypadku m.in. dwutlenku siarki i tlenku węgla. Według GUS, Poznań znalazł się na 21. miejscu wśród polskich miast o dużej skali zagrożenia emisją zanieczyszczeń powietrza. Dzięki zastosowanym w Poznaniu urządzeniom do redukcji wytworzonych substancji, znaczna ich część nie dostaje się do powietrza. W 2016 r. instalacje zatrzymały 99,8% pyłów i blisko 28% substancji gazowych (bez CO2).
Analiza rocznej oceny jakości powietrza za 2016 r. (roczna ocena jakości powietrza za 2017 r. opublikowana zostanie w 2018 r.) dla obszaru aglomeracji poznańskiej (obejmującej obszar miasta Poznania) wykonanej przez Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska (WIOŚ) w ramach państwowego monitoringu środowiska pokazuje, że normatywne stężenia poszczególnych rodzajów substancji z uwzględnieniem kryteriów określonych w celu ochrony zdrowia, z wyjątkiem dopuszczalnej liczby dni z przekroczeniami normy dobowej pyłu PM10 oraz poziomu docelowego benzo(a)piranu, nie zostały w Poznaniu przekroczone. W związku z powyższym zaklasyfikowano strefę aglomeracja poznańska do klasy A pod względem substancji, których stężenia nie przekroczyły dopuszczalnych norm oraz do klasy C z powodu przekroczeń norm dla pyłu PM10 (dla 24 godzin) oraz poziomu docelowego benzo(a)pirenu.
Powodem przekraczania norm jest tzw. niska emisja, pochodząca przede wszystkim z procesu spalania paliw stałych w indywidualnych systemach grzewczych. Pomimo tej sytuacji, w okresie ostatnich 20 lat na terenie miasta nie zostało przekroczone stężenie średnioroczne pyłu zawieszonego PM10. Najwyższe stężenie średnioroczne pyłu PM10 odnotowane w 2016 r. na jednym z punków pomiarowych wyniosło 33 µg/m3 przy obowiązującej normie 40 µg/m3. Natomiast największa liczba dni z przekroczeniami poziomu dopuszczalnego 24-godzinnego pyłu PM10 na jednym z punktów pomiarowych wynosiła 51 dni przy obowiązującej normie 35 dni.
Rozkład czasowy występowania przekroczeń stężeń 24-godzinnych pyłu zawieszonego PM10 wskazuje na wpływ sezonu grzewczego (od października do marca) na zwiększenie stężenia zanieczyszczeń pyłowych. Emisja pyłów drobnych jest dominująca przy spalaniu paliw stałych (w tym także pochodzących ze spalania drewna w kominkach oraz spalania biomasy, gdzie ładunek pyłu PM10 wprowadzany do środowiska jest większy niż ze spalania węgla).
Substancją, która również jest uwzględniana w ocenach jakości powietrza jest pył zawieszony PM2,5, którego norma roczna wynosi 25 µg/m3. W 2016 r. poziom ten nie został w Poznaniu przekroczony, a stężenie roczne wyniosło 24 µg/m3.
Istotnym czynnikiem wpływającym na jakość powietrza są warunki meteorologiczne, które oddziaływują na tempo rozprzestrzeniania się zanieczyszczeń. Niekorzystne scenariusze meteorologiczne mogą wpływać na długotrwałe utrzymywanie się substancji na danym terenie i powodować ich wysokie kumulacje. Najmniej korzystne warunki wiążą się z niską temperaturą powietrza, która skutkuje wzmożoną emisją z systemów grzewczych, niską prędkością wiatru – uniemożliwiającą dyspersję zanieczyszczeń oraz niskim położeniem warstwy mieszania i stanem stałym równowagi atmosfery, co oznacza stagnację lub niewielki ruch mas powietrza.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gmin Metropolii Poznań zakłada zmniejszenie o 30% emisji szkodliwych gazów cieplarnianych w perspektywie do 2040 r. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez ograniczenie zużycia energii ze źródeł konwencjonalnych, a także zwiększenie udziału energii ze źródeł odnawialnych w bilansie energetycznym.
W 2017 r.:
Miasto wdrażało działania mające na celu ograniczenie emisji ze środków transportu, poprzez:
Najnowsza mapa akustyczna dla Poznania, opracowana w 2017 r., pokazuje, że rejestrowane wartości równoważnego poziomu hałasu ulegają stałemu obniżeniu, mimo iż punktowo notuje się przekroczenie norm, szczególnie z powodu ruchu drogowego oraz lotniczego. Ruch drogowy zwiększył się szczególnie na miejskim odcinku autostrady A2, gdzie w prawie wszystkich punktach pomiarowych odnotowywano przekroczenia dopuszczalnych norm poziomu hałasu w porze nocnej, a sporadycznie także w porze dziennej.
W 2016 r. w stosunku do poprzednich pomiarów w 2012 r. odnotowano zmniejszenie liczby mieszkańców narażonych na hałas, zarówno drogowy (średni dobowy spadek o ok. 17%), tramwajowy (średni dobowy spadek o ok. 10% oraz o 24% w przypadku hałasu nocnego), jak i kolejowy (spadek w porze nocnej o 10%).
Mieszkańcy rejonów ulic: Bukowskiej, Bułgarskiej, Polskiej (rejon Portu Lotniczego Poznań – Ławica) oraz okolic Marlewa, Minikowa i Świerczewa (rejon lotniska wojskowego w Krzesinach) dotkliwie odczuwają hałas lotniczy.
Mieszkańcy obszaru ograniczonego użytkowania wokół Portu Lotniczego Poznań – Ławica występują z roszczeniami wobec portu lotniczego za utratę wartości swoich nieruchomości oraz uciążliwość związaną z nadmiernym hałasem. W 2016 r. (najnowsze dostępne dane) w stałym punkcie pomiarowym hałasów lotniczych położonym na zachód od lotniska Ławica (w Przeźmierowie) odnotowano stosunkowo niewielkie przekroczenia dopuszczalnych wartości poziomu hałasu, zarówno dobowego jak i nocnego. Notuje się natomiast wzrost liczby mieszkańców narażonych na hałas lotniczy, szczególnie w porze nocnej. Hałas ten próbuje się ograniczyć m.in. ograniczając loty w nocy oraz zmieniając procedury startowe.
W ramach działań Miasta na rzecz poprawy emisji hałasu realizowano m.in.:
kliknij w kartogram
kliknij w kartogram
kliknij w kartogram
kliknij w kartogram
kliknij w kartogram
kliknij w kartogram
kliknij w kartogram
kliknij w kartogram
kliknij w kartogram
kliknij w kartogram