W 2017 r. na trasach dojazdowych do Poznania Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. przewiozły 7,5 mln pasażerów.
W ramach prac nad prac nad zwiększeniem dostępności transportowej i polepszeniem przepustowości połączeń, w Poznaniu, będącym miastem bazowym – węzłem transeuropejskiej sieci TEN-T, w którym krzyżują się 2 korytarze transportowe: Bałtyk – Adriatyk oraz Morze Północne – Bałtyk, w 2017 r. trwały:
W ciągu roku poznański Dworzec Główny obsłużył blisko 150 tys. pociągów pasażerskich, w tym 14,6 tys. tranzytowych.
W ramach krajowego Programu Inwestycji Dworcowych rozpoczęła się przebudowa Dworca Zachodniego oraz Dworca Poznań – Garbary.
Usługi transportu kolejowego na obszarze aglomeracji poznańskiej świadczą 2 spółki:
Koleje Wielkopolskie Sp. z o.o. świadczy usługi transportowe mieszkańcom wielkopolskich miejscowości z 7 kierunków (w układzie promienistym): Kutno, Zbąszynek, Mogilno, Wolsztyn, Gołańcz, Kępno i Krotoszyn. Dwa ostatnie połączenia uruchomiono w grudniu 2017 r. Szacuje się, że tylko na trasach dojazdowych do Poznania spółka przewiozła w 2017 r. łącznie 7,5 mln pasażerów.
Spółka Koleje Wielkopolskie w 2017 r. uzyskała tytuł „Najwyższa Jakość Quality International”. Wyróżnienie zostało przyznane w kategorii Services (usługi najwyższej jakości) Srebrnym Godłem QI.
W 2017 r. w ramach projektu Poznańska Kolej Metropolitalna (PKM), który zakłada powiązanie Poznania z okolicznymi gminami poprzez rozwiniętą sieć połączeń kolejowych będących alternatywą dla transportu samochodowego i autobusowego:
W ramach Poznańskiej Kolei Metropolitalnej pociągi pomiędzy Poznaniem a gminami będącymi partnerami projektu będą kursować z częstotliwością 30 minut w godzinach szczytu.
Współfinansować to przedsięwzięcie będą: samorząd wojewódzki, Miasto Poznań oraz powiaty i gminy znajdujące się wzdłuż 9 linii kolejowych Poznańskiego Węzła Kolejowego. PKM obejmie zasięgiem obszar w promieniu ok. 50 km od Poznania, a stacjami końcowymi mają być: Nowy Tomyśl, Grodzisk Wielkopolski, Kościan, Jarocin, Września, Gniezno, Wągrowiec, Oborniki i Szamotuły. Na przełomie 2019 i 2020 r. pociągi w tym systemie pojadą do Obornik, a w 2020 r. do Wrześni i Kościana. Ostatnim etapem będą linie do Szamotuł i Gniezna w 2021 r.