arch. UMP, fot. M. Nowaczyk
W 2017 r. długość dróg miejskich o nawierzchni twardej wynosiła 920 km, z których ponad połowa (52%) była w stanie bardzo dobrym lub dobrym.
Inwestycje i remonty
W 2017 r. do najważniejszych realizowanych remontów i inwestycji należały:
- przebudowa ul. Święty Marcin na odcinku od ul. Gwarnej do ul. Ratajczaka w ramach projektu „Program Centrum – etap I – przebudowa tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicach Święty Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, pl. Wolności, Towarowa”
- przebudowa obiektów inżynierskich nad ulicami Inflancką i Chartowo w ramach programu „Poznań Rataje – Franowo”; w 2017 r. otwarto Estakadę Katowicką, zakończono budowę wiaduktów nad ulicami Inflancką i Chartowo
- budowa przejścia dla pieszych w rejonie przystanku tramwajowego „Żegrze II” – przejście wyposażono w sygnalizację świetlną, wykonano przejazdy rowerowe oraz infrastrukturę pod przyszły monitoring, istniejące schody znajdujące się na skarpie przy skrzyżowaniu ulic Żegrze i Łącznika w kierunku os. Orła Białego, przy Szkole Podstawowej nr 64 zostały dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością ruchową
- budowa przystanków wiedeńskich na ul. Górna Wilda
- budowa przejść dla pieszych na ulicach Wierzbięcice-Matyi oraz Chartowo-Bliźniąt
- przebudowa przejścia dla pieszych na ulicach Główna-Harcerska oraz Obornicka-Hulewiczów
- przebudowa sygnalizacji świetlnej na ul. Garbary-Estkowskiego.
Zarządzanie ruchem
W centrum miasta wprowadzane są sukcesywnie wyłączenia sygnalizacji świetlnych w centrum miasta w celu optymalizacji ruchu pojazdów transportu zbiorowego, poprawy płynności ruchu oraz bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu (pieszych i rowerzystów).
W 2017 r. podpisano umowę na etapowe wdrożenie Systemu Wspierania Zarządzania Ruchem, wdrożono podstawowe oprogramowanie i zakończono I etap inwentaryzacji. Docelowo (do 2019 r.) system pozwoli na utworzenie bazy danych organizacji ruchu, optymalizację procesu zatwierdzania projektów organizacji ruchu, ewidencję oznakowania i sygnalizacji oraz zwiększenie możliwości analizowania i ograniczania zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Bezpieczeństwo drogowe
W 2017 r. odnotowano 896 wypadków, tj. 2 razy więcej niż w 2016 r. Wzrosła liczba zabitych i rannych. Zmalała nieznacznie liczba kolizji drogowych.
Zdarzenia drogowe i ich skutki
Wypadki | Kolizje | Osoby zabite | Osoby ranne | |
2017 | 896 | 8 019 | 20 | 1 049 |
2016 | 430 | 8 156 | 12 | 522 |
2017/2016 % | 208,4 | 98,3 | 166,7 | 200,9 |
źródło: Komenda Miejska Policji w Poznaniu
Najwięcej wypadków i kolizji miało miejsce na ulicach: Głogowskiej, Hetmańskiej, Krzywoustego, Dąbrowskiego i Grunwaldzkiej.
Ulice Poznania według liczby zdarzeń drogowych
Liczba wypadków | Liczba kolizji | Liczba zabitych | Liczba rannych | |
ul. Głogowska | 37 | 350 | 3 | 48 |
ul. Hetmańska | 37 | 265 | 1 | 46 |
ul. Krzywoustego | 19 | 243 | 1 | 27 |
ul. Dąbrowskiego | 21 | 192 | 1 | 27 |
ul. Grunwaldzka | 28 | 182 | 0 | 33 |
ul. Jana Pawła II | 11 | 166 | 0 | 12 |
źródło: Komenda Miejska Policji w Poznaniu
Najwięcej wypadków spowodowali kierowcy samochodów (783) i rowerzyści (150). Z winy pieszych doszło do 72 wypadków.
Najczęstsze przyczyny wypadków to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu i niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze. Policjanci wskazują na nadmierną prędkość, brawurę młodych kierowców, a także nieuwagę i brak koncentracji, co może wynikać m.in. z korzystania z telefonu komórkowego podczas jazdy samochodem.
Sieć dróg
kliknij w kartogram