Długość sieci transportowej transportu publicznego wynosiła:

  • sieć autobusowa: 345,6 km;
  • sieć tramwajowa: 72,7 km.

W Poznaniu funkcjonowały 23 linie tramwajowe i 67 linii autobusowych transportu publicznego. Mieszkańcy Poznania mogli również korzystać z autobusowych linii gminnych funkcjonujących na terenie Poznania.

Infografika prezentująca liczbę pasażerów publicznego transportu zbiorowego w latach 2019-2024. W 2019 roku liczba pasażerów wyniosła 255,5 miliona. W kolejnym roku, z uwagi na pandemię wirusa covid-19, liczba pasażerów spadła do 173,4 mln. W kolejnych latach wyniosła odpowiednio: 2021 rok – 180,2 miliona, 2022 rok – 226,8 miliona, 2023 – 251,7 miliona, 2024 – 267,1 miliona. Dopiero w 2024 roku liczba pasażerów była większa niż w przedpandemicznym 2019 roku. Źródło danych: UMP.

Tabor miejski liczył 229 składów tramwajowych i 329 autobusów. Wszystkie przystanki tramwajowe dostosowane były do pojazdów niskopodłogowych, a po ulicach Poznania jeździło 79% niskopodłogowych tramwajów i 100% niskopodłogowych autobusów. Ponad 70% przystanków wyposażonych było we wiaty. Przybyło 20 tablic informacji pasażerskiej, zwiększając ich liczbę do 265 sztuk. Współczynnik punktualności technicznej (uwzględniającej kursy opóźnione nie z winy operatora) wynosił 92%, a autobusów 93%.

W 2024 r. łączna długość buspasów wynosiła 37,5 km.

Z eksploatacji wycofano 17 najstarszych autobusów, spełniających najniższe normy emisji spalin.

Do floty poznańskiego przewoźnika dołączyło też 20 niskopodłogowych, konwencjonalnych, używanych autobusów Solaris Urbino (w związku z zakończeniem wcześniejszej dzierżawy tych autobusów). Udział autobusów zeroemisyjnych na koniec 2024 r. wyniósł 25%.

Ważniejsze prace inwestycyjno-remontowe prowadzone w 2024 r. obejmowały m.in.:

  • przebudowę trasy tramwajowej: Kórnicka – os. Lecha – rondo Żegrze wraz z budową odcinka nowej trasy od ronda Żegrze do ul. Unii Lubelskiej;
  • budowę pantografowej stacji ładowania autobusów elektrycznych w zajezdni autobusowej przy ul. Warszawskiej;
  • realizację przedsięwzięć w ramach programu pod nazwą „Odnowa infrastruktury publicznego transportu zbiorowego – budowa i modernizacja platform przystankowych”; wykonano m.in.: przebudowę węzła rozjazdowego Most Dworcowy, modernizację przęseł estakady Poznańskiego Szybkiego Tramwaju nad Bogdanką, przebudowę zadaszenia Dworca Junikowo, modernizację uszczelnienia wiaduktu tramwajowego na rondzie Krzysztofa Skubiszewskiego, przebudowę torowiska tramwajowego linii w ciągu ulic: Fredry i Mielżyńskiego, przebudowę platformy przystankowej wraz z zagospodarowaniem skweru przy ul. Roboczej;
  • prace konserwacyjne, bieżące remonty torowisk tramwajowych takie, jak m.in.: wymiana szyn, rozjazdów, wymiana podłoża pod torowiskiem, wymiana przytwierdzeń i akcesoriów torowych.

Zakończono naprawy główne tramwajów Siemens Combino mające na celu odtworzenie kondycji technicznej taboru.

W 2024 r. rozstrzygnięto przetargi i wybrano dostawców autobusów w dwóch postępowaniach na zakup autobusów zeroemisyjnych – elektrycznych i wodorowych. Łącznie planowana jest dostawa 26 pojazdów w tym 17 autobusów przegubowych z napędem elektrycznym i 9 standardowych z napędem wodorowym. Ogłoszono także postępowania przetargowe na zakup autobusów o napędzie konwencjonalnym, którego rozstrzygnięcie przewidziane jest w 2025 r.

Dzięki współpracy z Miejskim Przedsiębiorstwem Komunikacyjnym sp. z o.o., spółka ORLEN S.A. uruchomiła w Poznaniu jedną z pierwszych w Polsce i jedną z największych w Europie ogólnodostępną, całodobową stację tankowania wodoru, z której mogą korzystać autobusy, samochody osobowe i ciężarowe zasilane sprężonym wodorem.

Pierwsza całodobowa stacja tankowania wodoru w Poznaniu

Pierwsza stacja wodorowa w Poznaniu

Źródło: MPK

Zawarto umowę z Siecią Badawczą Łukasiewicz – Poznańskim Instytutem Technologicznym, o współpracy w ramach projektu „Kompletny system sterowania pojazdem wodorowym”, w tym o rozpoczęciu w 2025 r. pierwszych testów autonomicznego tramwaju w zajezdni na Franowie.

Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu sp. z o.o. (MPK) prowadziło przewóz osób kolejką wąskotorową Maltanka. Od wiosny do jesieni w weekendy i święta uruchamiano także linie turystyczne.

W Poznaniu działało 397 punktów sprzedaży biletów, 131 biletomatów w przestrzeni publicznej oraz 775 w pojazdach transportu publicznego. Na koniec 2024 r. wydano 1054,3 tys. kart PEKA, będących nośnikiem opłat za przejazdy.

W 2024 r. sprzedano 416,2 tys. Biletów Metropolitalnych dla osób mieszkających i rozliczających podatek dochodowy w Poznaniu lub jednej z 19 jednostek samorządu terytorialnego objętych transportowym porozumieniem międzygminnym.

Podział stref biletowych oraz cennik opłat w ciągu całego roku nie uległ zmianie. Pasażerowie posiadający na karcie PEKA bilet sieciowy strefy „A” mogli korzystać z bezpłatnych przejazdów kolejowych w granicach Poznania.

Rozpoczęto realizację projektu unijnego „Zrównoważona mobilność miejska w Metropolii Poznań – Etap I”. Projekt realizowany jest w partnerstwie ze Stowarzyszeniem Metropolia Poznań, Gminą Czerwonak, Gminą Śrem, Miastem i Gminą Szamotuły, Gminą Murowana Goślina, Gminą Suchy Las, Gminą Tarnowo Podgórne oraz Gminą Oborniki. W 2024 r. przeprowadzono odbiór końcowy prac związanych z rozbudową ulic Estkowskiego, Małe Garbary, Wolnica i Solnej, obejmujących budowę drogi rowerowej.

Zawarto także porozumienie międzygminne, na mocy którego Gmina Czerwonak zrealizuje budowę kładki pieszo-rowerowej przez Wartę w Czerwonaku wraz z dojazdami, w zakresie inwestycji dotyczącym Miasta Poznania. Realizację tej inwestycji zaplanowano na lata 2025–2026.

 
..