W 2024 r. w Poznaniu zarejestrowanych było 476,9 tys. pojazdów, z tego:
- samochodów osobowych: 383,3 tys.;
- samochodów ciężarowych: 55,3 tys.;
- motocykli: 19,7 tys.
W czerwcu 2024 r. weszły w życie przepisy dotyczące wygaszania decyzji o rejestracji pojazdów wydanych przed 14 marca 2005 r. i nieposiadających ważnego badania technicznego ani ubezpieczenia OC przez okres dłuższy niż 10 lat. Na tej podstawie w Poznaniu wygaszono 97,1 tys. decyzji o rejestracji pojazdów.
Według GUS-u na koniec 2023 r. (najnowsze dostępne dane) na 1000 mieszkańców Poznania przypadało 820 samochodów osobowych (najwięcej w Polsce, po Warszawie).
W 2024 r. wydano 109,5 tys. dowodów rejestracyjnych – o 19,5 tys. więcej niż w 2023 r. oraz 18,5 tys. praw jazdy. W Poznaniu działało 60 ośrodków szkolenia kierowców i 50 stacji kontroli pojazdów
Tabela 10. Liczba samochodów osobowych zarejestrowanych w Poznaniu
Liczba pojazdów |
2010 | 2015 | 2022 | 2023 | 2023/2010 (%) |
Ogółem | 285 411 | 338 984 | 431 181 | 441 341 | 154,6 |
Na 1000 mieszkańców |
514 | 625 | 797 | 820 | X |
Źródło: GUS
W celu zwiększenia bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu drogowego oraz dostosowania infrastruktury drogowej do obowiązujących przepisów, a także uporządkowania zasad parkowania i poprawy jakości podróżowania mieszkańców podczas prac inwestycyjno-remontowych wprowadzono 642 nowe stałe organizacje ruchu i 1465 tymczasowych organizacji ruchu.
Miasto Poznań konsekwentnie wspierało przemieszczanie się po mieście bez samochodu, np. transportem publicznym czy rowerem.
W 2024 r. kontynuowano wdrażanie „Strategii rozwoju elektromobilności dla miasta Poznania do roku 2035”. Na podstawie raportu udostępnionego przez Ministerstwo Cyfryzacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów na koniec 2024 r. w Poznaniu zarejestrowanych było 3730 samochodów osobowych o napędzie elektrycznym, które były zwolnione z opłat za postój w Strefie Płatnego Parkowania (SPP). Według danych pochodzących z Urzędu Dozoru Technicznego na dzień 31.12.2024 r. w Poznaniu funkcjonowały 164 stacje i 295 punktów ładowania pojazdów elektrycznych (105 punktów powstało w 2024 r.). Pojazdy o napędzie elektrycznym stanowiły 37% floty znajdującej się w posiadaniu Urzędu Miasta Poznania. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu sp. z o.o. (MPK) dysponowało 58 autobusami elektrycznymi oraz 25 autobusami o napędzie elektrycznym zasilanymi wodorem i 80 punktami ładowania.
Miasto Poznań zajęło 2. miejsce wśród miast powyżej 200 tysięcy mieszkańców w rywalizacji o Puchar Rowerowej Stolicy Polski. W ramach konkursu 1,1 tys. uczestników przejechało dla Poznania 417,8 tys. km.
W 2024 r. ustawiono 544 stojaki „Hop & Go” przeznaczone do parkowania rowerów, hulajnóg elektrycznych i innych sprzętów współdzielonych. Od kwietnia 2024 r. użytkownicy powinni pozostawiać sprzęt w wyznaczonych punktach – w przeciwnym razie nie mogą oni zakończyć wypożyczenia, a opłata nadal jest naliczana. Takie rozwiązanie ma na celu uporządkowanie przestrzeni miejskiej oraz usprawnienie komunikacji, szczególnie na chodnikach.
Punkt „Hop & Go”
Źródło: ZDM
W 2024 r. w ramach Strefy Płatnego Parkowania zamontowano nowe automaty parkingowe w Śródmiejskiej SPP Centrum oraz SPP Śródka/Politechnika. W SPP na Wildzie i Łazarzu wprowadzono zmiany w stałej organizacji ruchu oraz uporządkowano zasady parkowania. Łącznie w ramach SPP funkcjonowało 745 parkomatów. W celu usprawnienia obsługi strefy zakupiono serwery sieciowe z odpowiednim systemem operacyjnym oraz moduł identyfikacji użytkownika w Krajowym Węźle Identyfikacji Elektronicznej. Rozbudowano też system terminali mobilnych i prowadzono przygotowania do wdrożenia e-kontroli w SPP. W granicach Strefy Płatnego Parkowania przebudowano także ulice i chodniki, np. na ulicach Marcelińskiej, Wawrzyniaka, Wieżowej.
Nowe parkomaty w centrum miasta
Źródło: ZDM
Nowe parkomaty z funkcją płatności kartą i Blikiem
Źródło: MIR
Tabela 11. Miejski system parkowania
Liczba miejsc postojowych | 2023 | 2024 |
Liczba miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania | 14 221 | 14 670 |
Liczba miejsc postojowych na parkingach buforowych | 1238 | 1288 |
Liczba miejsc postojowych w systemie Park&Ride | 337 | 337 |
Łączna liczba miejskich miejsc parkingowych | 15 796 | 16 295 |
Źródło: UMP
Funkcjonowanie Strefy Płatnego Parkowania uzupełniało 11 parkingów buforowych na jej obrzeżach oraz parkingi Park & Ride (P&R) zlokalizowane przy głównych trasach prowadzących do centrum miasta. W 2024 r. średnia zajętość dzienna (procentowy stosunek dziennej liczby wjazdów do pojemności obiektu) parkingów P&R wynosiła odpowiednio: 80,8% przy ul. Świętego Michała, 43,6% przy ul. Szymanowskiego, 48,7% na rondzie Starołęka i 4,5% przy ul. Biskupińskiej. Do bezpłatnego pozostawienia auta na parkingach (w godzinach otwarcia) uprawniała Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna (PEKA), Elektroniczna Legitymacja Studencka lub Elektroniczna Legitymacja Doktorancka z ważnym biletem okresowym na strefę „A”.
W 2024 r. zamontowano moduły Systemu Informacji Miejskiej (SIM) – nowe tablice z nazwami ulic na obszarze Antonina, Antoninka oraz os. Główna (etap I).
W 2024 r. długość dróg rowerowych w Poznaniu wynosiła 351,0 km, czyli o 5,64 km więcej niż rok wcześniej.
W 2024 r. ważniejsze inwestycje w infrastrukturę rowerową obejmowały m.in.:
- budowę drogi rowerowej wzdłuż ulic: Wyszyńskiego, Estkowskiego, Wolnica, Solna;
- budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Dmowskiego;
Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Dmowskiego
Źródło: PIM
- budowę drogi rowerowej wzdłuż ulic: Pogodnej i Ściegiennego w ramach zadania Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego (PBO) „Rowerem przez Grunwald na Osiedle Kopernika”;
- budowę drogi rowerowej i chodnika wzdłuż ul. Księcia Mieszka I i ul. Urbanowskiej w ramach zadania PBO „Rowerowe Piątkowo. Pakiet usprawnień przy PST”;
- wymianę nawierzchni drogi rowerowej wzdłuż ul. Dolna Wilda w ramach zadania PBO „Wilda-Dębiec-Świerczewo: rowerem na Wartostradę II”;
- wymianę nawierzchni drogi rowerowej wzdłuż ul. Witosa i ul. Niestachowskiej;
- wprowadzenie kontraruchów na ul. Głogowskiej i ul. Polskiej;
- montaż nowego licznika rowerowego (łączna liczba 36).
W 2024 r. trwały także prace związane z budową kładek pieszo-rowerowych tzw. Mostów Berdychowskich przez rzeki Wartę i Cybinę (oficjalnie otwartych w lutym 2025 r.). Przebudowano również skrzyżowanie ulic Berdychowo i Jacka Rychlewskiego. Nowe mosty usprawniają komunikację między okolicami kampusu Politechniki Poznańskiej oraz Maltą a południową częścią Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżnym Poznaniem, w tym Starym Rynkiem. Most nad Wartą ma 165 m długości, a ten nad kanałem Ulgi – 117 m.
Prowadzono prace nad przygotowaniem programu funkcjonalno-użytkowego dotyczącym wydłużenia trasy pieszo-rowerowej Wartostrada na północ od istniejącego ciągu, w ul. Nadbrzeże w rejonie Mostu Lecha, do kładki pieszo-rowerowej w Owińskach.
Mapa rowerowa Poznania 2024 zdobyła pierwsze miejsce w kategorii Mapy i Atlasy podczas 32. Ogólnopolskiego Przeglądu Książki Krajoznawczej i Turystycznej.
Ukazała się nowa, bezpłatna wersja mapy rowerowej Poznania, która była dostępna w wersji papierowej i elektronicznej.