W 2024 r. w Poznaniu zarejestrowanych było 476,9 tys. pojazdów, z tego:

  • samochodów osobowych: 383,3 tys.;
  • samochodów ciężarowych: 55,3 tys.;
  • motocykli: 19,7 tys.

W czerwcu 2024 r. weszły w życie przepisy dotyczące wygaszania decyzji o rejestracji pojazdów wydanych przed 14 marca 2005 r. i nieposiadających ważnego badania technicznego ani ubezpieczenia OC przez okres dłuższy niż 10 lat. Na tej podstawie w Poznaniu wygaszono 97,1 tys. decyzji o rejestracji pojazdów.

Według GUS-u na koniec 2023 r. (najnowsze dostępne dane) na 1000 mieszkańców Poznania przypadało 820 samochodów osobowych (najwięcej w Polsce, po Warszawie).

Infografika prezentująca liczbę zarejestrowanych samochodów osobowych w latach 2019-2024. Liczba zarejestrowanych samochodów wzrastała do 2023 roku. W 2019 roku liczba samochodów wyniosła 405 tysięcy. W kolejnych latach wyniosła odpowiednio: 2020 rok – 415 tysięcy, w 2021 roku – 424 tysiące, w 2022 roku – 431 tysięcy, w 2023 roku – 441 tysięcy. W czerwcu 2024 roku weszły w życie przepisy dotyczące wygaszania decyzji o rejestracji pojazdów wydanych przed 14 marca 2005 r., nieposiadających ważnego badania technicznego ani ubezpieczenia OC przez okres dłuższy niż 10 lat. Na tej podstawie w Poznaniu wygaszono 97 tysięcy decyzji o rejestracji pojazdów. W rezultacie liczba zarejestrowanych samochodów w końcu 2024 roku wyniosła 383 tysiące. Źródło danych: GUS, UMP.

W 2024 r. wydano 109,5 tys. dowodów rejestracyjnych – o 19,5 tys. więcej niż w 2023 r. oraz 18,5 tys. praw jazdy. W Poznaniu działało 60 ośrodków szkolenia kierowców i 50 stacji kontroli pojazdów

Tabela 10. Liczba samochodów osobowych zarejestrowanych w Poznaniu
Liczba
pojazdów    
2010 2015 2022 2023 2023/2010 (%)
Ogółem        285 411 338 984 431 181 441 341 154,6
Na 1000
mieszkańców
514 625  797 820 X
Źródło: GUS

W celu zwiększenia bezpieczeństwa i usprawnienia ruchu drogowego oraz dostosowania infrastruktury drogowej do obowiązujących przepisów, a także uporządkowania zasad parkowania i poprawy jakości podróżowania mieszkańców podczas prac inwestycyjno-remontowych wprowadzono 642 nowe stałe organizacje ruchu i 1465 tymczasowych organizacji ruchu.

Miasto Poznań konsekwentnie wspierało przemieszczanie się po mieście bez samochodu, np. transportem publicznym czy rowerem.

W 2024 r. kontynuowano wdrażanie „Strategii rozwoju elektromobilności dla miasta Poznania do roku 2035”. Na podstawie raportu udostępnionego przez Ministerstwo Cyfryzacji z Centralnej Ewidencji Pojazdów na koniec 2024 r. w Poznaniu zarejestrowanych było 3730 samochodów osobowych o napędzie elektrycznym, które były zwolnione z opłat za postój w Strefie Płatnego Parkowania (SPP). Według danych pochodzących z Urzędu Dozoru Technicznego na dzień 31.12.2024 r. w Poznaniu funkcjonowały 164 stacje i 295 punktów ładowania pojazdów elektrycznych (105 punktów powstało w 2024 r.). Pojazdy o napędzie elektrycznym stanowiły 37% floty znajdującej się w posiadaniu Urzędu Miasta Poznania. Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne w Poznaniu sp. z o.o. (MPK) dysponowało 58 autobusami elektrycznymi oraz 25 autobusami o napędzie elektrycznym zasilanymi wodorem i 80 punktami ładowania.

Miasto Poznań zajęło 2. miejsce wśród miast powyżej 200 tysięcy mieszkańców w rywalizacji o Puchar Rowerowej Stolicy Polski. W ramach konkursu 1,1 tys. uczestników przejechało dla Poznania 417,8 tys. km.

W 2024 r. ustawiono 544 stojaki „Hop & Go” przeznaczone do parkowania rowerów, hulajnóg elektrycznych i innych sprzętów współdzielonych. Od kwietnia 2024 r. użytkownicy powinni pozostawiać sprzęt w wyznaczonych punktach – w przeciwnym razie nie mogą oni zakończyć wypożyczenia, a opłata nadal jest naliczana. Takie rozwiązanie ma na celu uporządkowanie przestrzeni miejskiej oraz usprawnienie komunikacji, szczególnie na chodnikach.

Punkt „Hop & Go”

Punkty Hop & Go

Źródło: ZDM

W 2024 r. w ramach Strefy Płatnego Parkowania zamontowano nowe automaty parkingowe w Śródmiejskiej SPP Centrum oraz SPP Śródka/Politechnika. W SPP na Wildzie i Łazarzu wprowadzono zmiany w stałej organizacji ruchu oraz uporządkowano zasady parkowania. Łącznie w ramach SPP funkcjonowało 745 parkomatów. W celu usprawnienia obsługi strefy zakupiono serwery sieciowe z odpowiednim systemem operacyjnym oraz moduł identyfikacji użytkownika w Krajowym Węźle Identyfikacji Elektronicznej. Rozbudowano też system terminali mobilnych i prowadzono przygotowania do wdrożenia e-kontroli w SPP. W granicach Strefy Płatnego Parkowania przebudowano także ulice i chodniki, np. na ulicach Marcelińskiej, Wawrzyniaka, Wieżowej.

Nowe parkomaty w centrum miasta 

Nowe parkomaty w centrum miasta fot. ZDM

Źródło: ZDM
Nowe parkomaty z funkcją płatności kartą i Blikiem

Nowe parkomaty z funcją płatności kartą i Blikiem

Źródło: MIR
Tabela 11. Miejski system parkowania
Liczba miejsc postojowych   2023 2024
Liczba miejsc postojowych w Strefie Płatnego Parkowania  14 221 14 670
Liczba miejsc postojowych na parkingach buforowych 1238 1288
Liczba miejsc postojowych w systemie Park&Ride 337 337
Łączna liczba miejskich miejsc parkingowych 15 796 16 295
Źródło: UMP

Funkcjonowanie Strefy Płatnego Parkowania uzupełniało 11 parkingów buforowych na jej obrzeżach oraz parkingi Park & Ride (P&R) zlokalizowane przy głównych trasach prowadzących do centrum miasta. W 2024 r. średnia zajętość dzienna (procentowy stosunek dziennej liczby wjazdów do pojemności obiektu) parkingów P&R wynosiła odpowiednio: 80,8% przy ul. Świętego Michała, 43,6% przy ul. Szymanowskiego, 48,7% na rondzie Starołęka i 4,5% przy ul. Biskupińskiej. Do bezpłatnego pozostawienia auta na parkingach (w godzinach otwarcia) uprawniała Poznańska Elektroniczna Karta Aglomeracyjna (PEKA), Elektroniczna Legitymacja Studencka lub Elektroniczna Legitymacja Doktorancka z ważnym biletem okresowym na strefę „A”.

W 2024 r. zamontowano moduły Systemu Informacji Miejskiej (SIM) – nowe tablice z nazwami ulic na obszarze Antonina, Antoninka oraz os. Główna (etap I).

W 2024 r. długość dróg rowerowych w Poznaniu wynosiła 351,0 km, czyli o 5,64 km więcej niż rok wcześniej.

W 2024 r. ważniejsze inwestycje w infrastrukturę rowerową obejmowały m.in.:

  • budowę drogi rowerowej wzdłuż ulic: Wyszyńskiego, Estkowskiego, Wolnica, Solna;
  • budowę drogi rowerowej wzdłuż ul. Dmowskiego;
Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Dmowskiego

Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Dmowskiego

Budowa drogi rowerowej wzdłuż ul. Dmowskiego 1

Źródło: PIM
  • budowę drogi rowerowej wzdłuż ulic: Pogodnej i Ściegiennego w ramach zadania Poznańskiego Budżetu Obywatelskiego (PBO) „Rowerem przez Grunwald na Osiedle Kopernika”;
  • budowę drogi rowerowej i chodnika wzdłuż ul. Księcia Mieszka I i ul. Urbanowskiej w ramach zadania PBO „Rowerowe Piątkowo. Pakiet usprawnień przy PST”;
  • wymianę nawierzchni drogi rowerowej wzdłuż ul. Dolna Wilda w ramach zadania PBO „Wilda-Dębiec-Świerczewo: rowerem na Wartostradę II”;
  • wymianę nawierzchni drogi rowerowej wzdłuż ul. Witosa i ul. Niestachowskiej;
  • wprowadzenie kontraruchów na ul. Głogowskiej i ul. Polskiej;
  • montaż nowego licznika rowerowego (łączna liczba 36).

W 2024 r. trwały także prace związane z budową kładek pieszo-rowerowych tzw. Mostów Berdychowskich przez rzeki Wartę i Cybinę (oficjalnie otwartych w lutym 2025 r.). Przebudowano również skrzyżowanie ulic Berdychowo i Jacka Rychlewskiego. Nowe mosty usprawniają komunikację między okolicami kampusu Politechniki Poznańskiej oraz Maltą a południową częścią Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżnym Poznaniem, w tym Starym Rynkiem. Most nad Wartą ma 165 m długości, a ten nad kanałem Ulgi – 117 m.

Prowadzono prace nad przygotowaniem programu funkcjonalno-użytkowego dotyczącym wydłużenia trasy pieszo-rowerowej Wartostrada na północ od istniejącego ciągu, w ul. Nadbrzeże w rejonie Mostu Lecha, do kładki pieszo-rowerowej w Owińskach.

Mapa rowerowa Poznania 2024 zdobyła pierwsze miejsce w kategorii Mapy i Atlasy podczas 32. Ogólnopolskiego Przeglądu Książki Krajoznawczej i Turystycznej.

Ukazała się nowa, bezpłatna wersja mapy rowerowej Poznania, która była dostępna w wersji papierowej i elektronicznej.

..