W 2024 r. wdrażano Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miasta Poznania realizowany w ramach Polityki Mobilności Transportowej Miasta Poznania.
W 2024 r. długość ulic o nawierzchni twardej w Poznaniu wynosiła 960 km. Około 67% z nich utrzymanych było w stanie bardzo dobrym lub dobrym. Poznańska infrastruktura drogowa obejmowała także 21 mostów i 76 wiaduktów. W mieście znajdowało się 335 sygnalizacji świetlnych i 46,4 tys. punktów oświetleniowych.
Ważniejsze inwestycje i remonty drogowe prowadzone w 2024 r. obejmowały:
- Program Centrum – etap I – przebudowa tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicach: Święty Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, Pl. Wolności, Towarowa (zakończono zasadniczy etap inwestycji);
- Program Centrum – etap II – budowa trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ul. Ratajczaka (faza przygotowawcza projektu);
- budowę wiaduktów drogowych w ciągu ulic Lutyckiej i Golęcińskiej – inwestycja realizowana jest przy współpracy ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2025 r.;
Budowa wiaduktów drogowych w ciągu ulic Lutyckiej i Golęcińskiej
Źródło: PIM
- budowę kładki pieszo-rowerowej nad rzeką Wartą oraz Cybiną pomiędzy Berdychowem, Ostrowem Tumskim oraz Chwaliszewem (tzw. Mosty Berdychowskie – zostały oficjalnie udostępnione w lutym 2025 r.);
Budowa Mostów Berdychowskich
Źródło: PIM
- modernizację podpór wiaduktu nad ul. Wagrowską, w ciągu ul. Hetmańskiej;
- zmianę organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Żywicznej i ul. Borówki poprzez wykonanie mini ronda;
- budowę, m.in. ulic: Modrzejewskiej, Rozewskiej, Helskiej;
- przebudowę, m.in. ulic: Architektów, Radosnej, Stefańskiego, Kwiatkowskiego;
- wymianę nawierzchni, m.in. na ulicach: Słowiańskiej, Umultowskiej, Promienistej, Chartowo, Reymonta, Dąbrowskiego, Strzeszyńskiej, Al. Niepodległości;
Prowadzona była także przebudowa dróg lokalnych, w tym o nawierzchni przepuszczalnej (m.in. ulice: Bursztynowa, Wojnowicka, Pruszkowska, Obrzeże, Barlinecka, Irysowa). Wykonywano również bieżące prace konserwacyjne i naprawy uszkodzonej nawierzchni.
W celu poprawy płynności ruchu drogowego dokonano m.in.: korekty stałej organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Chartowo – Piaśnicka, dostosowano sygnalizację świetlną do przepisów na Rondzie Solidarności, wdrożono stałą organizację ruchu na skrzyżowaniu ulic Przybyszewskiego/Marcelińskiej wraz z optymalizacją sygnalizacji świetlnej.
Na terenie Pogodna oraz osiedla Abisynia została wprowadzona Strefa Tempo 30 w ramach działań na rzecz uspokojenia ruchu.
Tabela 9. Wypadki i kolizje drogowe w Poznaniu
Wyszczególnienie | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Liczba kolizji drogowych | 7 250 | 6 646 | 7010 | 8140 |
Liczba wypadków drogowych |
477 | 555 | 537 | 604 |
Ranni w wypadkach drogowych |
562 | 629 | 589 | 661 |
Zabici w wypadkach drogowych |
14 | 17 | 9 | 12 |
Źródło: GUS
W 2024 r. liczba wypadków drogowych była wyższa o 12,5%, liczba rannych w wypadkach wzrosła o 12,2%, a liczba zabitych w wypadkach wzrosła o 1/3. Liczba kolizji (czyli zdarzeń drogowych, w których nikt nie ucierpiał) zwiększyła się o 15,6% w porównaniu do roku poprzedniego.