W celu wyrównania szans edukacyjnych oraz wsparcia dzieci i młodzieży, w tym szczególnie uzdolnionych, Miasto Poznań sfinansowało 367 programów zajęć pozalekcyjnych, w tym 297 programów w szkołach podstawowych, 49 – w liceach ogólnokształcących, 19 – w technikach i 2 – w branżowych szkołach I stopnia.
Wśród realizowanych programów zajęć pozalekcyjnych znalazły się 164 programy rozwijające zainteresowania, 107 – sportowych, 59 – antydyskryminacyjnych.
W ramach otwartego konkursu ofert Miasto zawarło umowy z organizacjami pozarządowymi, które zrealizowały 16 projektów w obszarach „Nauka, szkolnictwo wyższe, edukacja, oświata i wychowanie” oraz „Działalność na rzecz dzieci i młodzieży, w tym wypoczynek dzieci i młodzieży”. Uczestniczyło w nich 5,1 tys. osób. Projekty te miały na celu: organizację wypoczynku dla dzieci i młodzieży podczas wakacji i ferii, promocję szkolnictwa zawodowego, rozwijanie zainteresowań i pasji, kształtowanie postaw obywatelskich z uwzględnieniem edukacji lokalnej i regionalnej, doskonalenie kompetencji kadry pedagogicznej, zwiększenie wiedzy o postawach prozdrowotnych oraz ekologicznych w obszarze zrównoważonego rozwoju, a także kształtowanie społecznych kompetencji przyszłości.
Uczniowie szkół podstawowych (z klas 4–8) mogli skorzystać z bezpłatnych korepetycji zorganizowanych w ramach projektów: 7. edycji „Korki w Mieście – edukacja, wiedza i rozwój dzieci i młodzieży” (w roku szkolnym) oraz „Wielkiej Dogrywki z Korków” (w czasie wakacji). Po raz drugi możliwość wzięcia korepetycji mieli również uczniowie szkół ponadpodstawowych. Z korepetycji łącznie skorzystało 450 osób.
W ramach współpracy z uczelniami uczniowie, m.in. brali udział w wykładach, warsztatach, ćwiczeniach, zajęciach laboratoryjnych, kursach i kołach olimpijskich. Pedagodzy uczestniczyli w konferencjach naukowych, programach badawczych, doskonalili metody dydaktyczne i korzystali z pomocy kadry naukowej, natomiast studenci mieli możliwość odbycia praktyk zawodowych w poznańskich szkołach. Efektem tej współpracy były także tzw. klasy akademickie i patronackie (na podstawie umów i porozumień z uczelniami) oraz wspólnie realizowane projekty.
Dzieci, uczniowie oraz nauczyciele na wszystkich poziomach nauczania uczestniczyli w wielu inicjatywach realizowanych we współpracy ze szkołami i instytucjami zagranicznymi. Dzięki temu możliwe było wspieranie procesu kształcenia oraz rozwój zarówno uczniów, jak i kadry pedagogicznej. Współpraca zagraniczna szkół obejmowała realizację projektów finansowanych ze środków UE, programy wymiany uczniów, naukę języków obcych, zagraniczne praktyki i staże zawodowe oraz wymianę doświadczeń edukacyjnych. W 2024 r. Miasto kontynuowało realizację projektów dofinansowanych ze środków UE, takich jak np.: „Współpraca dla zawodowej przyszłości – podnoszenie efektywności kształcenia w ZSŁ, ZSH oraz ZSZ nr 6 w Poznaniu”, „Rozwój kształcenia zawodowego w ZSBD w Poznaniu”, „ENIGMA – Wsparcie nauczania matematyki i informatyki w szkołach podstawowych i ponadpodstawowych Metropolii Poznań”. Miasto rozpoczęło realizację takich projektów, jak: „Rozbudowa oraz zakup niezbędnego wyposażenia Przedszkola nr 112 Mali Przyrodnicy w Poznaniu”, „Przedszkole jak z bajki – poprawa dostępu do dobrej jakości edukacji przedszkolnej dla dzieci z Przedszkola nr 112 i Przedszkola nr 41 w Poznaniu”, „RÓŻNI ALE RÓWNI – poprawa jakości edukacji włączającej w ZSP nr 18, SP nr 75 i SP nr 9 w Poznaniu”.
Miasto kontynuowało działania wspierające i promujące rozwój szkolnictwa zawodowego m.in. poprzez realizację (od 2015 r.) projektu „Szacun dla Zawodowców”. W jego ramach prowadzono kampanię informacyjno-promocyjną oraz stronę internetową (www.zawodowcy.poznan.pl). Po raz kolejny zorganizowano Targi Szkolnictwa Zawodowego „Arena Zawodów”, podczas których zaprezentowało się 26 szkół, a kilka tysięcy uczniów (przede wszystkim ósmoklasistów) mogło poznać blisko 100 zawodów. Kształcenie zawodowe w szkołach wspierane było również poprzez współpracę szkół z przedsiębiorstwami, stowarzyszeniami, instytucjami, szkołami wyższymi oraz partnerami zagranicznymi. W jej efekcie realizowano projekty, doposażono pracownie w specjalistyczny sprzęt do nauki zawodu, umożliwiono uczniom odbycie kursów, staży i praktyk zawodowych. Ponadto funkcjonowały klasy patronackie, zorganizowano warsztaty, wykłady oraz przeprowadzono zajęcia praktyczne i w laboratoriach.
W 2024 r. zakończono budowę Branżowego Centrum Umiejętności (BCU) w dziedzinie piekarstwa, które wyposażono w najnowocześniejsze urządzenia i technologie piekarskie. Placówka, formalnie włączona do Zespołu Szkół Przemysłu Spożywczego im. J. J. Śniadeckich, pełni funkcję ośrodka kształcenia, szkolenia i egzaminowania, łącząc działania szkół, uczelni oraz pracodawców. Oferta BCU skierowana jest do uczniów, studentów, nauczycieli i pracowników dziedziny piekarstwa, umożliwiając zdobycie praktycznych umiejętności oraz certyfikatów.
Otwarto Branżowe Centrum Umiejętności w dziedzinie piekarstwa
Źródło: UMP
W obszarze edukacji odbyły się m.in. takie wydarzenia, jak: Targi Edukacyjne pod hasłem „MOC EDUKACJI spotkanie wiedzy i pasji”, które odwiedziło 59,5 tys. osób, II Wielkopolski Festiwal Rzemiosła, IT Fitness Test 2024 (test kompetencji cyfrowych dla uczniów i nauczycieli), pierwsza edycja Poznańskiego Forum Wolontariatu Szkolnego.
Przedstawiciele Wydziału Oświaty uczestniczyli w spotkaniach powołanej w 2024 r. Rady Innowacji Społecznych dla Edukacji Popojutrze (RISE). Jej zadaniem jest określenie priorytetowych wyzwań w obszarze edukacji oraz wskazanie, które z opracowanych rozwiązań są gotowe do upowszechnienia. W skład RISE wchodzą przedstawiciele samorządów, Młodzieżowej Rady Miasta Poznania, pracodawcy oraz instytucje zajmujące się kształceniem zawodowym, doskonaleniem kadry pedagogicznej, Związek Miast Polskich i instytucje otoczenia biznesu.
W Urzędzie Miasta Poznania 29 maja 2024 r. odbyły się obrady V Dziecięcej Rady Miasta Poznania, w której zasiadało 18 radnych – uczniów klas 3–8 szkół podstawowych, uczestników konkursu fotograficznego „Poznań – moje podwórko”. Młodzi radni zastanawiali się, jakie powinny być place zabaw w Poznaniu, wskazując elementy wymagające poprawy i te cieszące się uznaniem. Obradom towarzyszył festyn na Wolnym Dziedzińcu z okazji Dnia Dziecka.
Do końca maja 2024 r. w poznańskich szkołach i przedszkolach trwała 1. edycja akcji „Syty_POZnań”, zorganizowana przez firmę Lyke i Fundację Goodchallenge we współpracy z Miastem Poznaniem. W inicjatywę zaangażowało się 171 placówek oświatowych oraz wielu wolontariuszy. Zebrane 12 ton żywności trafiło do poznańskich organizacji, takich jak Zupa na Głównym, Zgromadzenie Sióstr św. Elżbiety oraz Pogotowie Społeczne. Jesienią 2024 r. rozpoczęto 2. edycję akcji „Syty_POZnań”.
Miasto Poznań przyznało uczniom 302 nagrody finansowe i wyróżnienia indywidualne za szczególne osiągnięcia naukowe (87 uczniów), artystyczne (38 uczniów), sportowe (155 uczniów) oraz zawodowe (22 uczniów). Ponadto Prezydent Miasta Poznania przyznał 382 nagrody dla nauczycieli.
Według danych Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej (OKE) w Poznaniu, do obowiązkowych egzaminów końcowych w 2024 r. przystąpiło ponad 10 tys. osób, w tym ponad 3 tys. uczniów w szkołach podstawowych oraz 6,9 tys. uczniów w szkołach kończących się maturą. Podobnie jak w latach poprzednich, najczęściej zdawanym językiem obcym nowożytnym w szkołach podstawowych i na egzaminie maturalnym był język angielski.
Maturę zdało 86% poznańskich maturzystów. Większość uczniów (98,5%) maturę zdawała według nowej „Formuły 2023”. W tym przypadku zdawalność wyniosła 87%. W szkołach, w których egzaminy odbyły się według dotychczasowej „Formuły 2015” zdawalność wyniosła 32%.
Tabela 3. Średnie wyniki egzaminów końcowych z wybranych przedmiotów w poznańskich szkołach w 2024 r. (w %)
Przedmiot | Egzamin ósmoklasisty |
Matura podstawowa „Formuła 2023” |
Matura podstawowa „Formuła 2015” |
Matura rozszerzona „Formuła 2023” |
Matura rozszerzona „Formuła 2015” |
Język polski | 64 | 64 | 58 | 51 | 61 |
Matematyka | 58 | 66 | 29 | 36 | 4 |
Język angielski |
76 | 85 | 64 | 68 | 46 |
Geografia | x | x | x | 45 | 20 |
Biologia | x | x | x | 43 | 19 |
Chemia | x | x | x | 42 | 8 |
Źródło: OKE w Poznaniu
W rankingach liceów i techników portalu „Perspektywy 2025” w gronie najlepszych polskich szkół znalazło się 41 liceów ogólnokształcących i techników z Poznania (o 3 szkoły mniej niż w roku poprzednim). Na najwyższych miejscach, którym przysługiwał tytuł „Złotej Szkoły”, znalazło się 11 poznańskich liceów, sklasyfikowanych wśród 200 najlepszych szkół, oraz 5 techników, które uplasowały się wśród 100 najlepszych placówek tego typu. Na 11. miejscu w zestawieniu Rankingu Techników „Perspektywy 2025” uplasowało się Technikum Komunikacji w Zespole Szkół Komunikacji, które od lat należy do najlepszych techników w kraju. W Rankingu Liceów Ogólnokształcących „Perspektywy 2025” najwyższe, tj. 17. miejsce, zajęło VIII Liceum Ogólnokształcące im. A. Mickiewicza, które również rokrocznie osiąga wysokie wyniki w tym zestawieniu.
W roku szkolnym 2023/2024, 71 uczniów poznańskich liceów ogólnokształcących i liceum plastycznego zostało laureatami lub finalistami olimpiad.
Miasto nagrodziło najlepszych uczniów i nauczycieli poznańskich szkół za udział w teście kompetencji cyfrowych IT Fitness Test. Średni wynik szkół podstawowych wyniósł 54%, przewyższając krajową średnią (46%), a uczniowie liceów, techników i szkół branżowych osiągnęli średni wynik 43% wobec 36% w Polsce. Mimo lepszych wyników w Poznaniu, poziom umiejętności cyfrowych nadal wymaga poprawy. Test nie tylko ocenił kompetencje, ale także wskazał obszary do dalszego rozwoju.