W ramach e-urzędu UMP udostępniał szeroki katalog miejskich e-usług (dostępny pod adresem: https://www.poznan.pl/eurzad/).
W 2024 r. zarejestrowano 1 456 232 klientów miejskich e-usług (UMP).
Pakiet e-usług sukcesywnie jest wzbogacany.
Kontynuowano prace nad rozwojem Zintegrowanego Systemu Wspomagającego Zarządzanie Miastem (ZSIWZM) oraz poprawą dostępności cyfrowej e-usług, w tym wprowadzono:
- w module „Ewidencja ludności” integrację z Centralną Bazą Wyborców (CRW) w ramach obsługi wyborów lokalnych;
- nowe funkcjonalności w module „Podatki” systemu KSAT, usprawniające aktualizację danych obiektów podatkowych, rozszerzające możliwości raportowania oraz ułatwiające generowanie pism;
- w ramach modułu „Świadczenia rodzinne” (SRD) – usługę indywidualnej i grupowej informacji o osobach uprawnionych do dodatku pielęgnacyjnego w ZUS oraz KRUS
- rozszerzenie funkcjonalności modułu „Centralny Rejestr Umów”, umożliwiające bardziej szczegółową analizę danych z harmonogramu umowy oraz elektroniczne podpisywanie dowolnych plików;
- nową wersję modułu „Środki trwałe”, pozwalającą na przeprowadzanie inwentaryzacji przy użyciu urządzeń mobilnych;
- nowe funkcjonalności w „Systemie Obsługi Zgłoszeń” (SOZ), umożliwiające przeglądanie zaimportowanych obiektów nieruchomości pochodzących z modułu Gospodarka Odpadami (GOP);
- rozszerzenie modułu „Centralna Kartoteka Kontrahentów” (CKK), usprawniające proces ewidencjonowania danych kontrahentów wykorzystywanych w różnych modułach systemu KSAT, w tym integracja z CEIDG (Centralna Ewidencja i Informacja o Działalności Gospodarczej) oraz KRS (Krajowy Rejestr Sądowy);
- nowe wersje sprawozdawczości budżetowej i finansowej, obejmujące ulepszenia w modułach „Księga Główna” oraz „Należności i Zobowiązania”, które usprawniają obsługę finansowo-księgową;
- nową funkcjonalność modułu „Planowanie i monitorowanie budżetu”, umożliwiającą obsługę hurtowych podpisów, co usprawnia proces podpisywania sprawozdań i ich załączników zarówno przez głównych księgowych miejskich jednostek organizacyjnych oraz kierowników jednostek organizacyjnych;
- integrację systemu KSAT z „Platformą e-Płatności” w ramach mObywatel – mieszkańcy Poznania mogą wygodnie opłacać podatki lokalne i opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi przez aplikację lub serwis mObywatel 2.0; należności wprowadzone do systemu KSAT są automatycznie przekazywane do ePłatności, umożliwiając szybkie uregulowanie zobowiązań wobec Urzędu;
- integrację z centralną usługą doręczeń elektronicznych (e-Doręczenia) zgodnie z ustawą o doręczeniach elektronicznych; dzięki temu pracownicy Urzędu Miasta Poznania mogą odbierać i wysyłać korespondencję poprzez system do doręczeń elektronicznych bezpośrednio z systemu Mdok.
Ponadto wdrożono aplikacje opracowane w celu wsparcia pracowników UMP m.in. przy obsłudze: programu mieszkaniowego „POZnań – i zamieszkaj” druga edycja, wyborów do Rad Osiedli, wyborów samorządowych, wyborów do Parlamentu Europejskiego oraz wyborów Ławników.
W 2024 r. kontynuowano wdrażanie projektu „Prosty język”, a w sierpniu Prezydent Miasta Poznania ustanowił go standardem komunikacji w UMP. Celem projektu jest tworzenie jasnych i zrozumiałych tekstów, poprawiających dostępność usług i usprawniających obsługę mieszkańców. Trwały prace nad rozbudową narzędzia Proste Pismo, czyli bazy uproszczonych językowo pism urzędowych, które mogą być wykorzystywane przez urzędników w komunikacji z mieszkańcami. Narzędzie wykorzystuje sztuczną inteligencję, w tym autorski model głębokiej sieci neuronowej typu Transformes, opracowany we współpracy Urzędu Miasta, Uniwersytetu im. A. Mickiewicza i Poznańskiego Centrum Superkomputerowo-Sieciowego. Proste Pismo otrzymało wyróżnienie w konkursie Innowacyjny Samorząd.
Zarząd Geodezji i Katastru Miejskiego GEOPOZ (ZGiKM GEOPOZ) udostępnia dla obywateli i przedsiębiorców sześć e-usług realizowanych za pomocą przeglądarki internetowej. Portale zapewniają dostęp do państwowego zasobu kartograficznego i geodezyjnego obejmującego obszar miasta Poznania.
W 2024 r. z e-usług oferowanych przez ZGiKM GEOPOZ skorzystało 13,2 tys. użytkowników zarejestrowanych w poszczególnych portalach; przez portale zostały pobrane 246 202 dokumenty.
Uzupełnieniem 6 portali były zbiory danych przestrzennych – Web Map Service i Web Feature Service – które można pobrać i wyświetlić w portalach mapowych – dla zbiorów danych: Ewidencja Gruntów i Budynków (EGiB) – dostępne usługi: wyszukiwanie, przeglądanie, pobieranie; Geodezyjna Ewidencja Sieci Uzbrojenia Terenu (GESUT) dostępne usługi: przeglądanie; Baza Danych Szczegółowych Osnów Geodezyjnych (BDSOG) – dostępne usługi: przeglądanie, pobieranie. W 2024 r. została udostępniona usługa przeglądania dla Bazy Danych Obiektów Topograficznych BDOT500.
W 2024 r. w Systemie Informacji Przestrzennej Miasta Poznania (SIP MP) zastąpiono poprzednią przeglądarkę internetową SIP. Dostosowano również portal mapy prostej dający możliwość przeglądania danych Systemu Informacji Przestrzennej Miasta Poznania na urządzeniach mobilnych, prowadzono modernizację interfejsu portalu prezentującego model 3D oraz rozszerzono funkcjonalności eksportu danych w modelu 3D Miasta Poznania.
W 2024 r. bazę danych zieleni rozszerzono o nowy moduł dotyczący stref koszenia trawników w pasach drogowych dla Zarządu Dróg Miejskich. Ponadto utworzono nowy model do zarządzania nasadzeniami kompensacyjnymi. Sporządzono raport zestawiający powierzchnie biologiczno-czynne, strefy utwardzone oraz zabudowane dla całego miasta Poznania.
Łącznie w 2024 r. wydano około 30 pakietów danych dla firm współpracujących z UMP oraz przyjęto około 30 dokumentów z inwentaryzacji zieleni.
W celu integracji danych Systemu Informacji Przestrzennej Miasta Poznania z portalem Metropolitalnego Systemu Informacji Przestrzennej (MeSIP) dla Metropolii Poznań, ZGiKM GEOPOZ udostępnia (na podstawie usług) dane z poszczególnych baz danych oraz przekazuje posiadany model 3D. Weryfikacja jakości prezentacji danych dotyczących miasta Poznania na portalu MeSIP odbywa się na bieżąco.
Poznań.pl, oficjalna strona internetowa Miasta Poznania, odnotowuje rosnącą liczbę obserwujących na różnych platformach, angażuje użytkowników i zachęca do interakcji, stanowi ważny kanał komunikacji z mieszkańcami i turystami.
W 2024 r. liczba wyświetleń strony poznan.pl wyniosła 15,2 mln, a liczba unikatowych użytkowników 4,8 mln.
Od 15 maja 2024 r. strona internetowa poznan.pl działa w nowej odsłonie, zaprojektowanej zgodnie z wymogami ustawy o dostępności cyfrowej, co zapewnia jej dostępność dla wszystkich użytkowników. Modernizacja serwisu została przeprowadzona przy współpracy z Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym.
W 2024 r. odnotowano 64% wzrost liczby wdrożonych funkcjonalności na stronach poznan.pl i w Biuletynie Informacji Publicznej w porównaniu do 2023 r. W ramach Infoteki opublikowano 5670 artykułów, czyli średnio 472 miesięcznie, a na stronie poznan.pl dodano 8694 wydarzenia w różnych kategoriach tematycznych.
Zrealizowano szereg działań poprawiających funkcjonalność i wygląd platformy, a liczba wdrożonych zadań wzrosła prawie o 100%. W ramach nowej identyfikacji wizualnej przygotowano i wdrożono projekty stron dla serwisów Smart City, Wszystko o odpadach, Inny Poznań, Uchwała Krajobrazowa oraz Środowisko, a także wprowadzono zmiany na mapie portalu poznan.pl.
W ramach rozwoju usług informacyjno-komunikacyjnych uruchomiono nowe funkcjonalności, w tym: formularz zgłoszeniowy na konferencje, usługi wyborcze do rad osiedli i Parlamentu Europejskiego, rozbudowany mechanizm dodawania wydarzeń, wyszukiwarkę Rejestru Pojazdów w BIP oraz nowy projekt strony Budżetu Obywatelskiego (PBO25) z możliwością głosowania. Wdrożono także Mapę Akcji Sprzątania Świata wraz z usługą koordynacji działań w wersji mobilnej, zaktualizowano i rozbudowano usługę Edukacja Geograficzna na mapie, wprowadzono mechanizm automatycznego usuwania załączników z danymi osobowymi oraz dodatkowe mechanizmy ochrony danych. Dodatkowo zaktualizowano wygląd kart wydarzeń, opracowano system powiadomień Web Push dla strony poznan.pl oraz projekt dla usługi wyszukiwarki Wydziału Urbanistyki i Architektury.
W 2024 r. na stronie https://bip.poznan.pl/ zarejestrowano 4 233 819 wizyt oraz 2 192 546 unikatowych użytkowników.
Najczęściej wyszukiwane sprawy na stronie bip.poznan.pl dotyczyły wydania dowodu osobistego w urzędzie, uzyskania Profilu Kandydata na Kierowcę (PKK) i prawa jazdy po egzaminie oraz rejestracji lub przerejestrowania używanego pojazdu.
Na stronach BIP w dziale: Komunikaty, ogłoszenia (wg kategorii) opublikowano 3272 komunikatów.
W 2024 r. rozpoczęto prace nad nową odsłoną platformy Video Poznań, która będzie integrować różne rodzaje treści i wykorzystywać narzędzia AI. Serwis zostanie dostosowany do sprawnego działania zarówno na komputerach stacjonarnych, jak i urządzeniach mobilnych, a także spełni wysokie standardy dostępności cyfrowej i szybkości działania.
Na platformie video.poznan.pl w 2024 r. zamieszczono 227 nowych filmów (w tym również transmisje); odnotowano 716 043 wizyt oraz 420 946 unikatowych gości.
Na stronie głównej Miasta oprócz Miejskiego Informatora Multimedialnego (MIM) i Biuletynu Informacji Publicznej (BIP) funkcjonowało 48 wortali tematycznych.
W ramach rozwoju miejskich aplikacji i systemów internetowych doskonalono usługi dla mieszkańców, w tym program „OK Poznań” z benefitami dla osób rozliczających podatki w Poznaniu. W systemie ID Poznań wprowadzono liczne usprawnienia zarówno dla użytkowników, jak i administratorów.
Główna strona e-usługi została rozbudowana o ikony prowadzące do dokumentu ETR (Tekst Łatwy do Czytania i Rozumienia) oraz nagrania wideo z tłumaczeniem na język migowy. Usprawnienia strony administracyjnej systemu ID Poznań obejmowały rozbudowę zestawu raportów dla programu OK Senior, stworzenie nowych raportów związanych z uruchomieniem programu Po raz pierwszy, a także rozszerzenie wskaźników obrazujących funkcjonowanie systemu, które w połączeniu z audytem działań operatorów pozwoliły na lepszą analizę i spójność gromadzonych danych.
Internetową platformę konsultacji społecznych Voxly wykorzystano do przeprowadzenia procesu konsultacji online (6). W 2024 r. na platformie Voxly zarejestrowano 1204 użytkowników.
Z platformy Przyjazne deklaracje korzystało 5299 użytkowników a liczba deklaracji podatkowych złożonych przez tę platformę wyniosła ponad 23 tys. W 2024 r. trwały konsultacje dotyczące doskonalenia narzędzia Przyjazne deklaracje. Aplikacja została wzbogacona o przydatne komunikaty oraz filmiki instruktażowe wspierające klientów w trakcie wypełniania formularza.
W 2024 r. w aplikacji Smart City Poznań wdrożono nową odsłonę graficzną, zgodną z zasadami projektowania uniwersalnego i wytycznymi WCAG, co poprawiło układ i nawigację, zwiększając komfort korzystania z miejskich usług cyfrowych. W ramach rozwoju aplikacji:
- zaimplementowano moduły: „Dzisiaj w Poznaniu”, harmonogram wywozu odpadów, rozkład jazdy na żywo oraz przekształcono stronę główną na informator miejski;
- udoskonalono wyszukiwarkę cmentarną;
- wprowadzono tłumaczenie treści na język angielski i ukraiński przy użyciu sztucznej inteligencji;
- w odpowiedzi na oczekiwania mieszkańców dodano powiadomienia PUSH dla seniorów, dostarczane przez Centrum Inicjatyw Senioralnych, a także powiadomienia PUSH o wydarzeniach kulturalnych, rozrywkowych i sportowych odbywających się w weekendy w Poznaniu.
W 2024 r. z aplikacji Smart City Poznań skorzystało 34 tys. osób, które przekazały ponad 31 tys. zgłoszeń o problemach w przestrzeni miejskiej – najczęściej o nieprawidłowym parkowaniu (26,4%), uszkodzonym chodniku/ulicy (24%) oraz drobnych odpadach (6,4%). Z wszystkich zgłoszeń 78% zostało obsłużonych (reszta pozostawała w trakcie obsługi lub została odrzucona).
W 2024 r. pracownicy Biura Poznań Kontakt w ramach infolinii prowadzili obsługę indywidualną klientów, udzielali informacji ogólnych lub przełączali dzwoniące osoby do właściwych merytorycznie wydziałów oraz miejskich jednostek organizacyjnych, obsługiwali zapytania dotyczące większości dziedzin życia. Najbardziej popularnymi tematami dla połączeń przychodzących były: informacje miejskie, transport i komunikacja (ZTM/ZDM), obsługa w języku ukraińskim oraz rezerwacje w biurach i wydziałach Urzędu Miasta Poznania (m.in. sprawy związane z rejestracją pojazdów, prawami jazdy, odpadami komunalnymi) oraz rezerwacją wizyty u lekarza specjalisty w Poznańskim Ośrodku Specjalistycznych Usług Medycznych.
Pracownicy Biura Poznań Kontakt obsługujący Infolinię Miasta w 2024 r. przeprowadzili 819 tys. rozmów z mieszkańcami, a wskaźnik efektywności obsługi wyniósł ponad 90%.
Działalność Infolinii Miasta obsługiwanej przez Biuro Poznań Kontakt w 2024 r. dała następujące wyniki:
- blisko 90 tys. umówionych wizyt w UMP;
- 45 zleconych telefoniczne badań ankietowych – z wykorzystaniem Webankiety;
- 108 przeprowadzonych akcji informacyjnych;
- 01:16 – średni czas oczekiwania na połączenie przychodzące; 04:12 – średni czas obsługi połączeń przychodzących od klientów.
W 2024 r. kontynuowano proces obsługi klientów z wykorzystaniem rozwiązań sztucznej inteligencji (voicebot i chatbot).
Klienci kontaktujący się z miejską infolinią Poznań Kontakt (miejskie call center) mieli dostępne dwa rozwiązania w postaci automatów głosowych. Pierwszym z nich była e-konsultantka, której zadaniem było prawidłowe zrozumienie intencji dzwoniącego oraz przekierowanie na właściwą Service Group do brokera informacji merytorycznej. Dodatkowo e-konsultantka udzielała podstawowych informacji zwrotnych bez udziału człowieka. Automatyczne rozwiązanie bardzo dobrze sprawdziło się w przypadku sprawdzania harmonogramu wypłat świadczeń dla klientów Poznańskiego Centrum Świadczeń (PCŚ).Drugim rozwiązaniem był robot wspierający proces umawiania wizyty w Urzędzie.
W 2024 r. realizowano działania mające na celu rozwój i optymalizację świadczonych usług. Skupiono się na poprawie jakości obsługi klienta oraz zwiększeniu efektywności poprzez wdrażanie kolejnych rozwiązań. Wdrażano nowe funkcjonalności, np. informowanie klientów o zbliżającym się terminie zarezerwowanej wizyty w urzędzie. Dodatkowo klienci mogli korzystać z infrastruktury 3 chatbotów z zakresu: informacji miejskich (12 596 zapytań), Uchwały Krajobrazowej (2156 zapytań) i gospodarki odpadami komunalnymi (937 zapytań).
Obsługa klientów z wykorzystaniem voicebotów obejmowała m.in.:
- e-konsultantkę – 230 300 połączeń przychodzących;
- rezerwację wizyt – 11 569 rezerwacji;
- informowanie o zaległościach w opłacie za gospodarowanie odpadami komunalnymi – 15 534 połączenia;
- informowanie o zaległościach w podatku od nieruchomości – 7930 połączeń;
- uzupełnienie formalności związanych ze złożeniem wniosku o dowód osobisty przez ePUAP – 3328 połączeń;
- informowanie o zbliżającym się terminie wizyty dotyczącej uprawnień do kierowania pojazdami – 17 096 połączeń, uwolniono 1981 dodatkowych terminów wizyt;
- informowanie o zbliżającym się terminie wizyty dotyczącej dowodów osobistych – 11 358 połączeń, uwolniono 1052 dodatkowe terminy wizyt; informowanie o zbliżającym się terminie wizyty dotyczącej zawarcia małżeństwa, uznania ojcostwa oraz zmian w Aktach Stanu Cywilnego – 2449 połączeń/uwolnienie 196 dodatkowych terminów wizyt.
W 2024 r. analizowano aktualność Polityki Bezpieczeństwa Urzędu, doskonalono obowiązujące w UMP procedury i instrukcje tworzące System Zarządzania Bezpieczeństwem Informacji (SZBI), poprzez aktualizacje i/lub wprowadzenie kolejnych regulacji wewnętrznych, w tym m.in. procedury użytkowania służbowych elektronicznych nośników informacji, dostępu zdalnego podmiotu zewnętrznego do zasobów informatycznych Urzędu, określające wytyczne w zakresie sporządzania procedur zarządzania uprawnieniami, wykonywania przeglądów uprawnień, zarządzania uprawnieniami w systemach informatycznych za pośrednictwem systemu UPS administrowanym przez Wydział Informatyki.
Przygotowano projekty kolejnych regulacji wewnętrznych aktualizujących i/lub wprowadzających wytyczne w obszarach, których wdrożenie powinno nastąpić w 2025 r., w tym wymagania techniczne oraz wymagania bezpieczeństwa informacji dla sprzętu oprogramowania oraz aplikacji, zasady sporządzania umów IT, zarządzania oprogramowaniem, aplikacjami, sprzętem informatycznym.
W ramach współpracy z wydziałami Urzędu świadczono usługi związane z bezpieczeństwem informacji i cyberbezpieczeństwem, obejmujące opiniowanie umów IT pod kątem wymagań bezpieczeństwa, obsługę incydentów zgłaszanych przez wydziały oraz doradztwo techniczne przy projektach informatycznych, w tym strategicznych dla Miasta. Wspólnie z Wielkopolskim Centrum Wspierania Inwestycji sp. z o.o. przeprowadzono standaryzację usług informatycznych w jednostkach oświatowych, wdrażając jednolity centralny zasób hostingowy dla stron internetowych oraz ujednolicone rozwiązanie poczty elektronicznej. Przygotowano także dokumentację dla projektu Poznań CityCloud, który zapewni bezpieczne i funkcjonalne usługi publiczne wspierające rozwój społeczeństwa informacyjnego. Projekt realizowany jest we współpracy z Instytutem Chemii Bioorganicznej PAN oraz Poznańskim Centrum Superkomputerowo-Sieciowym, a jego wdrożenie planowane jest na 2025 r.
Security Operations Center BCC prowadzi wieloaspektowe analizy bezpieczeństwa miejskich systemów informatycznych, aplikacji i sieci oraz analizy ich podatności na cyberzagrożenia. Uczestniczy w projektach związanych z rozwojem narzędzi informatycznych, nadzorując wprowadzanie do infrastruktury IT Urzędu nowych programów i aplikacji. Koordynuje wewnętrzne audyty bezpieczeństwa i prowadzi cykliczne szkolenia lub e-learning.
Trwały prace nad wdrożeniem nowych wymogów bezpieczeństwa wynikających ze zmian w ustawie o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Analizowano potrzeby rozwojowe, w celu pełnej implementacji dyrektywy NIS2 (Dyrektywa Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2022/2555 z dnia 14 grudnia 2022 r. w sprawie środków na rzecz wysokiego wspólnego poziomu cyberbezpieczeństwa na terytorium Unii) w Urzędzie i miejskich jednostkach organizacyjnych.
W 2024 r. do UMP wpłynęły ogółem 1172 wnioski z żądaniem udostępnienia informacji w trybie dostępu do informacji publicznej.
Tabela 19. Udostępnianie informacji w trybie dostępu do informacji publicznej w Urzędzie Miasta Poznania w 2024 r.
Zakres tematyczny |
Liczba udostępnionych informacji w trybie dostępu do informacji publicznej (powyżej 30 rocznie) |
Decyzje architektoniczne, budowlane, urbanistyczne | 293 |
Gospodarka gruntami | 126 |
Gospodarka komunalna (w tym odpadami) | 72 |
Organizacja pracy UMP i Rady Miasta Poznania | 60 |
Obiekty zabytkowe | 46 |
Placówki oświatowe | 44 |
Transport publiczny, komunikacja miejska, zarządzanie ruchem | 37 |
Inwestycje drogowe | 33 |
Ochrona środowiska | 33 |
Porządek i bezpieczeństwo | 33 |
Współpraca z mediami, międzynarodowa i promocja | 31 |
Źródło: UMP
W 2024 r. w mieście funkcjonowało 16 punktów nieodpłatnej pomocy prawnej (npp) oraz 6 punktów nieodpłatnego poradnictwa obywatelskiego (npo) – w 11 punktach dyżurowali prawnicy z ramienia samorządów, w 11 kolejnych prawnicy i doradcy obywatelscy z ramienia organizacji pozarządowych.
Z pomocy prawnej w punktach npp/npo skorzystało 8256 osób, ponadto 15 osób skorzystało z porad w formie zdalnej, 27 osób w swoim miejscu zamieszkania.
Osoby ze szczególnymi potrzebami mogły skorzystać w punktach npp/npo ze wsparcia tłumacza języka migowego oraz tekstów ETR przygotowanych specjalnie dla nich. Możliwe było także wsparcie wolontariusza przy przekazywaniu pism sądowych i urzędowych. Łącznie udzielono porad w 169 sprawach dotyczących świadczeń, rehabilitacji, zatrudnienia i domów opieki.
Osoby korzystające z punktów npp/npo mogły uzyskać pomoc także w sprawach dotyczących cudzoziemców, takich jak legalizacja pobytu czy prawo do zatrudnienia – udzielono 98 porad w tym zakresie. Obcokrajowcy mieli dostęp do tłumaczy języka angielskiego, ukraińskiego, hiszpańskiego i niemieckiego.
Najczęściej klienci punktów npp/npo, niezależnie od obywatelstwa, zasięgali porad w zakresie prawa cywilnego (4556 porad), prawa rodzinnego (1498 porad) oraz prawa karnego (738 porad). Pomoc obejmowała także prawo pracy, administracyjne, ubezpieczenia społeczne, prawo do opieki zdrowotnej oraz podatkowe. W 752 przypadkach klienci konsultowali się w sprawach zadłużenia i pożyczek, z czego 201 porad dotyczyło upadłości konsumenckiej.
Organizacje pozarządowe, dzięki udzielonej dotacji, przygotowały publikacje w formie broszur, nagrań, audycji i podcastów na tematy takie jak umowa o pracę na czas określony, dodatek mieszkaniowy, lokal socjalny, upadłość konsumencka, prawa ofiar przestępstw, mediacje, świadczenie pielęgnacyjne, Karta Dużej Rodziny oraz renta socjalna. Materiały były dostępne w języku polskim, ukraińskim i angielskim.
Dodatkowo zorganizowano 30 spotkań i warsztatów dla mieszkańców, dotyczących prawa spadkowego, rodzinnego, cywilnego i karnego.
W 2024 r. Miasto Poznań uczestniczyło w organizacji dwóch akcji wyborczych: wyborów samorządowych oraz wyborów do Parlamentu Europejskiego.
W wyborach samorządowych zarządzonych na 7 kwietnia 2024 r. (ponowne głosowanie w dniu 21 kwietnia 2024 r.) zapewniono obsługę 256 obwodowych komisji wyborczych, z tego 227 stałych i 29 odrębnych, a 133 lokale obwodowych komisji wyborczych dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnością.
W obsługę wyborów zaangażowanych było ponad 400 osób z Urzędu Miasta i MJO.
Zostało zarejestrowanych 5 kandydatów na Prezydenta Miasta Poznania oraz 248. kandydatów na radnych Miasta Poznania (łącznie we wszystkich 6 okręgach głosowania na terenie miasta) z 6 komitetów wyborczych.
Frekwencja w Poznaniu wyniosła 49,87% w I turze i 41,38% w II turze głosowania.
W wyborach posłów do Parlamentu Europejskiego zarządzonych na 9 czerwca 2024 r. zapewniono obsługę 259 obwodowych komisji wyborczych, z tego 227 stałych i 32 odrębnych. 133 lokale obwodowych komisji wyborczych dostosowano do potrzeb osób z niepełnosprawnością (59%).
Frekwencja w Poznaniu wyniosła 50,92 %.
Przy organizacji wyborów przygotowano 34 konstrukcje ekspozycyjne komitetów wyborczych, w tym 22 dwustronne konstrukcje. Dzięki temu każdy komitet miał bezpłatnie taką samą przestrzeń na swoje materiały, co pomogło uporządkować ich rozmieszczenie i zapobiec ich nielegalnemu wywieszaniu w innych miejscach.
Przy obsłudze wyborów zastosowano rozwiązania skierowane dla osób z niepełnosprawnością i starszych: bezpłatny transport w dniu głosowania z miejsca zamieszkania do lokalu wyborczego, dyżur tłumacza języka migowego w dniu wyborów oraz dodatkowe wyposażenie w lokalach przystosowanych dla osób ze specjalnymi potrzebami, m.in. lupy, nakładki na karty do głosowania, doświetlenie miejsc przeznaczonych do oddania głosu.