Kluczowymi czynnikami, które skłaniały firmy do wyboru Poznania jako miejsca prowadzenia działalności, były potencjał ludzki, lokalizacja oraz wsparcie ze strony Miasta.
Zachęty inwestycyjne w Poznaniu obejmowały zróżnicowane działania, m.in. wsparcie w uzyskaniu decyzji administracyjnych czy employer branding (budowanie marki pracodawcy). Ponadto działania dotyczyły m.in.: indywidualnej obsługi projektów, wyznaczenia „project managera”, przygotowania inwestycji, przygotowania do rozpoczęcia działalności, wsparcia w zakresie poszukiwania pracowników i współpracy z inwestorami w zakresie realizacji projektu.
Do najważniejszych form wsparcia przedsiębiorców w 2024 r. należały m.in.:
- usługi szkoleniowo-doradcze Ośrodka Poznań Biznes Partner – łącznie zorganizowano 328 wydarzeń dla 17,8 tys. uczestników;
- 14. edycja Dni Przedsiębiorczości Poznań – cykliczna konferencja biznesowa skierowana dla przedsiębiorców, liderów oraz innowatorów z różnych branż, w ramach której podczas prelekcji i warsztatów uczestnicy zdobywają biznesową wiedzę, rozwijają swoje umiejętności i poszerzają sieć kontaktów; w wydarzeniu wzięło udział ponad 821 osób;
14. edycja Dni Przedsiębiorczości
Źródło: UMP
- Przestrzeń Pracy Wspólnej „+jeden” – program wsparcia dla startupów, freelancerów, przedsiębiorców oraz osób aktywnych w obszarze sektorów kreatywnych; zorganizowano w niej 28 warsztatów i szkoleń; z przestrzeni +jeden skorzystało 6,3 tys. osób (tj. o 26% więcej niż przed rokiem);
- poznański program promocji i wsparcia rzemiosł unikatowych Zaułek Rzemiosła; do programu dołączyło 10 nowych pracowni rzemieślniczych, a łącznie na koniec roku 2024 było 46 pracowni; zorganizowano 28 warsztatów i szkoleń;
- konkurs Prezydenta Miasta Poznania o tytuł Poznańskiego Taksówkarza Roku; Taksówkarzem roku 2024 w Poznaniu został pan Michał Iłowiecki, powracając na podium po dwuletniej przerwie; drugie miejsce zajął Michał Sommer, a trzecie Jarosław Szymański, ubiegłoroczny laureat;
Wręczenie nagród dla Poznańskiego Taksówkarza Roku
Źródło: UMP
- prowadzenie portali informacyjnych dla przedsiębiorców – łącznie 235,4 tys. odwiedzających (3 portale informacyjne: Poznań Biznes Partner 219 tys., Zaułek Rzemiosła 6,5 tys., Przestrzeń Pracy Wspólnej „+jeden” 9,9 tys.);
- działalność informacyjno-doradczo-szkoleniowa Poznańskiego Ośrodka Wspierania Przedsiębiorczości – skorzystało z niej 6,0 tys. osób, zorganizowano 4,4 tys. szkoleń, warsztatów i konsultacji;
- dotacje na rozpoczęcie działalności przez bezrobotnych udzielane przez Powiatowy Urząd Pracy w Poznaniu dla 505 osób;
- wsparcie firm w Poznańskim Parku Technologiczno-Przemysłowym – dla 84 firm;
- poręczenia dla przedsiębiorców z Poznańskiego Funduszu Poręczeń Kredytowych sp. z o.o. – 659 firm.