W 2024 r. wdrażano Plan Zrównoważonej Mobilności Miejskiej dla Miasta Poznania realizowany w ramach Polityki Mobilności Transportowej Miasta Poznania.

W 2024 r. długość ulic o nawierzchni twardej w Poznaniu wynosiła 960 km. Około 67% z nich utrzymanych było w stanie bardzo dobrym lub dobrym. Poznańska infrastruktura drogowa obejmowała także 21 mostów i 76 wiaduktów. W mieście znajdowało się 335 sygnalizacji świetlnych i 46,4 tys. punktów oświetleniowych.

Ważniejsze inwestycje i remonty drogowe prowadzone w 2024 r. obejmowały:

  • Program Centrum – etap I – przebudowa tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicach: Święty Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, Pl. Wolności, Towarowa (zakończono zasadniczy etap inwestycji);
  • Program Centrum – etap II – budowa trasy tramwajowej wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ul. Ratajczaka (faza przygotowawcza projektu);
  • budowę wiaduktów drogowych w ciągu ulic Lutyckiej i Golęcińskiej – inwestycja realizowana jest przy współpracy ze spółką PKP Polskie Linie Kolejowe S.A., zakończenie prac planowane jest na IV kwartał 2025 r.;
Budowa wiaduktów drogowych w ciągu ulic Lutyckiej i Golęcińskiej

Budowa wiaduktów Lutycka i Golęcińska

Źródło: PIM
  • budowę kładki pieszo-rowerowej nad rzeką Wartą oraz Cybiną pomiędzy Berdychowem, Ostrowem Tumskim oraz Chwaliszewem (tzw. Mosty Berdychowskie – zostały oficjalnie udostępnione w lutym 2025 r.);
Budowa Mostów Berdychowskich 

Mosty Berdychowskie

Źródło: PIM
  • modernizację podpór wiaduktu nad ul. Wagrowską, w ciągu ul. Hetmańskiej;
  • zmianę organizacji ruchu na skrzyżowaniu ul. Żywicznej i ul. Borówki poprzez wykonanie mini ronda;
  • budowę, m.in. ulic: Modrzejewskiej, Rozewskiej, Helskiej;
  • przebudowę, m.in. ulic: Architektów, Radosnej, Stefańskiego, Kwiatkowskiego;
  • wymianę nawierzchni, m.in. na ulicach: Słowiańskiej, Umultowskiej, Promienistej, Chartowo, Reymonta, Dąbrowskiego, Strzeszyńskiej, Al. Niepodległości;

Prowadzona była także przebudowa dróg lokalnych, w tym o nawierzchni przepuszczalnej (m.in. ulice: Bursztynowa, Wojnowicka, Pruszkowska, Obrzeże, Barlinecka, Irysowa). Wykonywano również bieżące prace konserwacyjne i naprawy uszkodzonej nawierzchni. 

W celu poprawy płynności ruchu drogowego dokonano m.in.: korekty stałej organizacji ruchu na skrzyżowaniu ulic Chartowo – Piaśnicka, dostosowano sygnalizację świetlną do przepisów na Rondzie Solidarności, wdrożono stałą organizację ruchu na skrzyżowaniu ulic Przybyszewskiego/Marcelińskiej wraz z optymalizacją sygnalizacji świetlnej.

Na terenie Pogodna oraz osiedla Abisynia została wprowadzona Strefa Tempo 30 w ramach działań na rzecz uspokojenia ruchu.

Tabela 9. Wypadki i kolizje drogowe w Poznaniu
Wyszczególnienie    2021 2022 2023 2024
Liczba kolizji drogowych     7 250 6 646 7010 8140
Liczba wypadków
drogowych
477 555  537 604
Ranni w wypadkach
drogowych
562 629 589 661
Zabici w wypadkach
drogowych
14  17 9 12
Źródło: GUS

W 2024 r. liczba wypadków drogowych była wyższa o 12,5%, liczba rannych w wypadkach wzrosła o 12,2%, a liczba zabitych w wypadkach wzrosła o 1/3. Liczba kolizji (czyli zdarzeń drogowych, w których nikt nie ucierpiał) zwiększyła się o 15,6% w porównaniu do roku poprzedniego.

..