W sezonie 2024 r. nad Wartą działały plaże miejskie i przystań rzeczna w Starym Porcie, czynna od 1 czerwca do 31 sierpnia 2024 r. Port zapewniał całodobową obsługę z bosmanem i pracownikiem ochrony. Na plażach i w innych zorganizowanych miejscach nadrzecznych odbywały się imprezy edukacyjne, proekologiczne i kulturalne, takie jak cykl kulturalno-przyrodniczy „Rzeka Żywa” czy kameralne koncerty „Solo na Szelągu”. Po Warcie kursował tramwaj wodny, a na jej brzegach dostępne były strefy biwakowe i wypożyczalnia sprzętu wodnego. Trasa tramwaju wodnego przebiegała od mostu kolejowego w Koziegłowach na północy do mostu kolejowego na Starołęce na południu. Dzięki zaangażowaniu nowych i dotychczasowych partnerów prywatnych mieszkańcy ponownie mogli korzystać z usług gastronomicznych, kulturalnych i sportowych. Kontynuowano także prace nad dokumentacją projektową dotyczącą budowy przystani jachtowej i nurtowej jako kolejnego etapu zagospodarowania terenów nadwarciańskich.
Tramwaj wodny na Warcie
Źródło: UMP
Tereny nadrzeczne były regularnie utrzymywane w czystości. Umieszczono tam pojemniki do segregacji odpadów oraz betonowe pojemniki na żar, które miały zapobiegać pożarom. Kolejny sezon funkcjonowały również strefy, gdzie dozwolone było spożywanie alkoholu.
We wrześniu 2024 r. odbyła się trzecia edycja akcji „Warta warta posprzątania”. W czasie dwóch dni uczestnicy akcji zbierali odpady na brzegach Warty oraz na terenach przyległych.
„Warta warta posprzątania”
W 2024 r. trwały prace nad budową pieszo-rowerowej kładki, tzw. Mostów Berdychowskich, przez rzeki Wartę i Cybinę. Inwestycja, ukończona w lutym 2025 r., obejmowała nowe dojścia, schody, pochylnie oraz zagospodarowanie terenu zielenią i małą architekturą. Przebudowano także skrzyżowanie ulic Berdychowo i Jacka Rychlewskiego. Mosty Berdychowskie poprawiają komunikację między kampusem Politechniki Poznańskiej, Maltą, południowym rejonem Ostrowa Tumskiego i lewobrzeżną częścią miasta, w tym Starym Rynkiem. Most nad Wartą ma długość 165 m, a drugi nad kanałem Ulgi – 117 m.
Montaż balustrad na Mostach Berdychowskich
Źródło: PIM
Trwały prace nad przygotowaniem programu funkcjonalno-użytkowego, który zakłada przedłużenie trasy pieszo-rowerowej Wartostrada na północ – od istniejącego odcinka przy ul. Nadbrzeże, przez rejon Mostu Lecha, aż do kładki pieszo-rowerowej w Owińskach.
Aquanet Retencja Sp. z o.o. w 2024 r. zaangażowała się w Projekt ReBioClim (Restoring urban streams to promote Biodiversity, Climate adaptation and Improved quality of life in cities), realizowany w ramach Programu Interreg. Koncentruje się on na odtwarzaniu strumieni miejskich w celu wspierania różnorodności biologicznej, dostosowywania się do zmian klimatycznych oraz poprawy jakości życia w miastach. Partnerzy projektu podejmują działania zmierzające do opracowania i wdrożenia planu rekultywacji cieków oraz przygotowania przewodnika dobrych praktyk.