W 2023 r. (najnowsze dostępne dane) odnotowano minimalny wzrost emisji pyłów (o 1%) oraz spadek emisji gazów (o 4%) z poznańskich zakładów przemysłowych. Wśród gazów podlegających badaniom odnotowano spadek emisji dwutlenku węgla (o 4%) i tlenku węgla (o 1%), a wzrost emisji dwutlenku siarki (o 5%) i tlenków azotu (o 0,2%).
W 2023 r. (najnowsze dostępne dane) instalacje zatrzymały 99,8% pyłów oraz 63,9% substancji gazowych (bez CO2).
Na podstawie wyników własnych badań za 2024 r. Główny Inspektorat Ochrony Środowiska zaklasyfikował strefę aglomeracji poznańskiej do klasy „A” pod względem substancji, których stężenia nie przekroczyły dopuszczalnych norm oraz do klasy „D2” pod względem poziomu celu długoterminowego dla stężenia ozonu (pomiar 8-godzinny).
Wykres 7. Średnioroczne stężenie pyłów w Poznaniu
Źródło: GUS
W ostatnich 20 latach na terenie miasta nie zostało przekroczone stężenie średnioroczne pyłu zawieszonego PM10, przekraczane były natomiast wartości zanieczyszczenia dobowego w okresie grzewczym. Jednak mieściły się one w limitach liczby przekroczeń dobowych, wyliczanych w skali całego roku.
Średnie stężenie roczne pyłu PM10 odnotowane w aglomeracji poznańskiej w 2023 r. wyniosło 20 μg/m3 przy obowiązującej normie 40 μg/m3.
Substancją, która była uwzględniana w ocenach jakości powietrza, był pył zawieszony PM2,5, którego norma roczna wynosiła 25 µg/m3. W 2023 r. poziom ten nie został przekroczony, a średnie stężenie roczne wyniosło 14,6 µg/m3.
W mieście obowiązywała, opracowana w 2022 r., Strategiczna mapa hałasu miasta Poznania. Obniżeniu, w porównaniu z poprzednimi edycjami mapy akustycznej Poznania, uległa liczba osób narażonych na ponadnormatywny poziom hałasu, mimo że punktowo odnotowano przekroczenia przyjętych norm, szczególnie z powodu ruchu drogowego oraz lotniczego. W celu ograniczenia uciążliwości akustycznych, powodowanych funkcjonowaniem Portu Lotniczego Poznań – Ławica oraz jego rejonu, stosowano ustalenia wynikające z decyzji o uwarunkowaniach środowiskowych, m.in. ograniczenie lotów w nocy, zmiany procedur startowych czy polepszanie stanu technicznego urządzeń lotniskowych.
W lipcu 2024 r. zakończono realizację „Programu ochrony środowiska przed hałasem dla miasta Poznania” – opis działań ujęto w Załączniku Nr 2 do tego Raportu – „Raport z realizacji programów sektorowych za 2024 rok”. Jednocześnie od sierpnia wszedł w życie uchwalony przez Sejmik Województwa Wielkopolskiego „Program ochrony środowiska przed hałasem dla województwa wielkopolskiego”, który obejmuje również Miasto Poznań.