W 2024 r. do Centrum Zarządzania Kryzysowego (CKZ) wpłynęło 10 tys. zgłoszeń dotyczących zdarzeń z zakresu bezpieczeństwa i sytuacji niebezpiecznych w mieście.
Zgłoszenia dotyczyły m.in. awarii (427), zgromadzeń (370), pojawienia się dzikich zwierząt w przestrzeni miasta (348), imprez masowych (139), ostrzeżeń meteorologicznych (91), oraz cyberbezpieczeństwa (15).
W 2024 r. odbyły się 3 posiedzenia Komisji Bezpieczeństwa i Porządku dla Miasta Poznania, na których omówiono m.in. realizacje przedsięwzięć związanych z bezpieczeństwem na obszarach wodnych, zapewnieniem ochrony dzieci i młodzieży w szkołach oraz w drodze do nich, a także uruchomieniem kampanii społecznej „Nie znieczulicy,” mającej na celu zwiększenie wiedzy mieszkańców o reagowaniu na zagrożenia życia i zdrowia, szczególnie dzieci.
W 2024 r. Zespół Zarządzania Kryzysowego dla Miasta Poznania zebrał się cztery razy, aby omówić sprawy związane z pożarem kamienicy przy ul. Kraszewskiego 12, katastrofą budowlaną przy ul. Roosevelta 8, sytuacją hydrologiczną na rzece Warcie oraz ćwiczeniami obronnymi „Wielkopolska – 24” organizowanymi przez Wojewodę Wielkopolskiego.
Straż Miejska Miasta Poznania (SMMP) przyjęła do realizacji 80,0 tys. zgłoszeń – 10,3 % więcej niż w 2023 r. – najwięcej w formie głosowej (38,8 tys.) i elektronicznej (28,3 tys.). Większość zgłoszeń dotyczyła ruchu drogowego (57,6 %).
Strażnicy SMMP w czasie rutynowych działań, m.in.:
- ukarali mandatami karnymi 51,7 tys. osób;
- skierowali 1,2 tys. wniosków o ukaranie do sądu rejonowego;
- wylegitymowali 58,5 tys. osób w związku z popełnionymi wykroczeniami;
- ujawnili 726 wykroczeń popełnionych przez pieszych – nałożyli 684 mandaty, pouczyli 34 osoby oraz skierowali 8 wniosków o ukaranie do sądu;
- przewieźli do Ośrodka dla Osób Nietrzeźwych, placówki medycznej lub opiekuńczej 1,1 tys. osób, które znajdowały się w okolicznościach zagrażających ich życiu lub zdrowiu albo zagrażających życiu lub zdrowiu innych osób;
- wydali ok. 8 tys. zaleceń odpowiedzialnym podmiotom w zakresie zaniedbań wymagających podjęcia działań (dotyczących m.in. utrzymania czystości i porządku, zniszczeń i awarii urządzeń infrastruktury miejskiej oraz bezpieczeństwa komunikacyjnego i architektonicznego);
- skierowali do zarządców dróg blisko 3,1 tys. uwag lub wniosków dotyczących stwierdzonych awarii i uszkodzeń urządzeń drogowych, czytelności oznakowania lub innych czynników mających znaczący wpływ na płynność i drożność ruchu drogowego oraz bezpieczeństwo jego uczestników;
- podejmowali działania pomocowe wobec osób w kryzysie bezdomności – przeprowadzili 1,9 tys. interwencji na skutek zgłoszeń do Dyżurnego SMMP; przeprowadzili 4,7 tys. kontroli znanych miejsc bytowania osób w kryzysie bezdomności, umożliwiając 39 osobom kontakt z właściwymi służbami medycznymi, a kolejnym 11 z ośrodkami pomocy socjalnej;
- podejmowali działania w zakresie porządku w ruchu drogowym – założyli 16,8 tys. blokad na koła pojazdów, nałożyli 42,4 tys. mandatów karnych, zastosowali 3,8 tys. pouczeń oraz skierowali 1,1 tys. wniosków o ukaranie do sądu;
- wystawili 1,2 tys. dyspozycji usunięcia pojazdów pozostawionych w miejscach zabronionych;
- kontrolowali punkty i stanowiska handlowe – przeprowadzili 501 kontroli targowisk – strażnicy miejscy stwierdzili 30 wykroczeń w zakresie używania przez sprzedających wag bądź odważników z nieaktualną legalizacją; nałożyli 244 mandaty i udzielili 7 pouczeń w związku z prowadzeniem handlu w miejscach zabronionych;
- kontrolowali punkty i stanowiska usługowe – przeprowadzili również 1,8 tys. kontroli taksówek osobowych, świadczących usługi na terenie miasta; podczas podjętych działań ujawnili 965 nieprawidłowości dotyczących oznaczenia pojazdów, z czego 511 dotyczyło nieprzestrzegania obowiązku stosowania ustalonego wzoru oznakowania zewnętrznego pojazdu, a 43 nieoznakowania pojazdu naklejką z QR-kodem, za co strażnicy nałożyli 534 mandaty karne i pouczyli 11 osób oraz skierowali do sądu 9 wniosków.
Działania SMMP w zakresie czystości i ochrony środowiska obejmowały m.in.:
- przeprowadzenie 1,3 tys. kontroli lub interwencji w zakresie spalania w domowych instalacjach grzewczych substancji zabronionych bądź palenia ognisk – z czego 213 interwencji zakończyło się zastosowaniem środków prawnych (191 mandatów karnych, 16 pouczeń oraz 6 wniosków do sądu o ukaranie);
- przeprowadzenie 1,1 tys. kontroli rodzaju i jakości spalanych paliw – stwierdzono 369 nieprawidłowości zakończonych nałożeniem 68 mandatów karnych oraz zastosowaniem 300 pouczeń, oraz skierowaniem 1 wniosku do sądu;
- ujawnienie i usunięcie 783 nielegalnych wysypisk odpadów i doprowadzenie do usunięcia 75 z nich przez sprawców; na sprawców nałożono 103 mandaty karne;
- przekazanie 226 spraw do Zarządu Zieleni Miejskiej;
- przeprowadzenie 7 interwencji dotyczących zanieczyszczeń cieków wodnych i akwenów;
- podjęcie 2,3 tys. działań wobec osób niszczących roślinność – nałożenie 2,2 tys. mandatów, zastosowanie 97 pouczeń oraz skierowanie 23 wniosków o ukaranie do sądu;
- doprowadzenie do usunięcia 664 pojazdów, których stan wskazywał na nieużywanie – największa ich liczba została usunięta z rejonów działania Referatu: Północ (220), Nowe Miasto (141), Wilda (120), Jeżyce (90), Grunwald (84) oraz Stare Miasto (7);
- przeprowadzenie 3,2 tys. kontroli (w 214 lokalizacjach) placów budów i terenów do nich przylegających pod kątem czystości ulic oraz stosowania zabezpieczeń przeciwko roznoszeniu nieczystości i odpadów z terenów inwestycji – nałożono 256 grzywien na osoby odpowiedzialne lub kierowników budów oraz zastosowano 4 pouczenia;
- przekazanie 1670 ptaków i innych małych zwierząt do tzw. „Dzikiego SOR-u”;
- skontrolowanie ponad 6 tys. nieruchomości pod kątem wykonania obowiązku deratyzacji – nałożono 141 mandatów, zastosowano 8 pouczeń i skierowano 6 wniosków do sądu o ukaranie;
- nałożenie 47 mandatów na osoby uchylające się od obowiązku ochronnego szczepienia psów przeciw wściekliźnie, zastosowanie 10 pouczeń oraz skierowanie 3 wniosków do sądu o ukaranie;
- nałożenie 145 mandatów, zastosowanie 21 pouczeń i skierowanie 4 wniosków o ukaranie za niezachowanie środków bezpieczeństwa przy trzymaniu zwierzęcia oraz obowiązku sprzątania nieczystości pozostawionych przez zwierzęta;
- przekazanie do schroniska 260 bezdomnych psów, 154 koty;
- przyjęcie 53 zgłoszeń o pojawieniu się dzików na terenie miasta (15 interwencji) i 117 zgłoszeń dotyczących lisów; czynności związane z usunięciem zwierząt ze zurbanizowanego terenu miasta realizowało Centrum Zarządzania Kryzysowego;
- przeprowadzenie 482 kontroli posesji w zakresie zbierania, gromadzenia i pozbywania się nieczystości ciekłych oraz posiadanej dokumentacji – ujawnienie 95 nieprawidłowości, nałożenie 74 mandatów karnych, zastosowanie 19 pouczeń oraz skierowanie 2 wniosków o ukaranie do sądu.
SMMP zabezpieczała porządek publiczny i bezpieczeństwo 168 zgromadzeń, uroczystości, imprez oraz festynów, także w ścisłej współpracy z Komendą Miejskiej Policji w Poznaniu. SMMP prowadziła zajęcia profilaktyczne i informacyjne, w tym m.in.: „Ekopoznaniak”, „Dzień Bezpiecznego Internetu”, „Bezpieczne: zimowe ferie, letnie wakacje”, „POZytywniacy”, „Wiem. Wybieram dobrze”, „Nie dla smogu”.
Ponadto w ścisłej współpracy z Komendą Miejską Policji w Poznaniu oraz jednostkami pomocniczymi Miasta (osiedlami) realizowano działania w ramach programu „Bezpieczna dzielnica – bezpieczny mieszkaniec”.
W 2024 r. Komenda Miejska Policji kontynuowała program „Dopalacze niszczą życie” – zrealizowano 79 przedsięwzięć profilaktycznych (spotkania, prelekcje, festyny, akcje profilaktyczne), w których wzięło udział 5652 osób. W ramach programu „Bezpieczne życie seniorów” zrealizowano 35 przedsięwzięć profilaktycznych, w których wzięło udział 3890 osób. W ramach projektu „Dwie strony sieci” odbyły się 63 prelekcje, spotkania, festyny, akcje profilaktyczne, w których uczestniczyło 8647 osób. W ramach Krajowego Planu Działań Przeciwko Handlowi Ludźmi zrealizowano 7 przedsięwzięć profilaktycznych skierowanych do 1330 osób.
Komenda Miejska Państwowej Straży Pożarnej w Poznaniu (KM PSP w Poznaniu) w 2024 r. odnotowała 1012 pożarów, 2984 miejscowe zagrożenia oraz 1407 fałszywych alarmów. W ciągu roku liczba pożarów zmniejszyła się o 12,4%, liczba miejscowych zagrożeń nieznacznie wzrosła – o 1,3%, a liczba fałszywych alarmów zwiększyła się o 13,2%. Niemal wszystkie pożary (99,0%) zakwalifikowane zostały jako pożary małe. Podczas pożarów i miejscowych zagrożeń w Poznaniu zostało poszkodowanych 658 osób, a 137 poniosło śmierć (w tym w wyniku samych pożarów ucierpiało 59 osób, a 5 zmarło).