na zdjęciu widać ruch samochodowy i komunikacji miejskiej na ulicy Roosevelta
arch. UMP, fot. M. Nowaczyk

W 2017 r. długość dróg miejskich o nawierzchni twardej wynosiła 920 km, z których ponad połowa (52%) była w stanie bardzo dobrym lub dobrym.

Inwestycje i remonty

W 2017 r. do najważniejszych realizowanych remontów i inwestycji należały:

  • przebudowa ul. Święty Marcin na odcinku od ul. Gwarnej do ul. Ratajczaka w ramach projektu „Program Centrum – etap I – przebudowa tras tramwajowych wraz z uspokojeniem ruchu samochodowego w ulicach Święty Marcin, Fredry, Mielżyńskiego, 27 Grudnia, pl. Wolności, Towarowa”
  • przebudowa obiektów inżynierskich nad ulicami Inflancką i Chartowo w ramach programu „Poznań Rataje – Franowo”; w 2017 r. otwarto Estakadę Katowicką, zakończono budowę wiaduktów nad ulicami Inflancką  i Chartowo
  • budowa przejścia dla pieszych w rejonie przystanku tramwajowego „Żegrze II” – przejście wyposażono w sygnalizację świetlną, wykonano przejazdy rowerowe oraz infrastrukturę pod przyszły monitoring, istniejące schody znajdujące się na skarpie przy skrzyżowaniu ulic Żegrze i Łącznika w kierunku os. Orła Białego, przy Szkole Podstawowej nr 64 zostały dostosowane do potrzeb osób z ograniczoną sprawnością ruchową
  • budowa przystanków wiedeńskich na ul. Górna Wilda
  • budowa przejść dla pieszych na ulicach Wierzbięcice-Matyi oraz  Chartowo-Bliźniąt
  • przebudowa przejścia dla pieszych na ulicach Główna-Harcerska oraz Obornicka-Hulewiczów
  • przebudowa sygnalizacji świetlnej na ul. Garbary-Estkowskiego.
Zarządzanie ruchem

W centrum miasta wprowadzane są sukcesywnie wyłączenia sygnalizacji świetlnych w centrum miasta w celu optymalizacji ruchu pojazdów transportu zbiorowego, poprawy płynności ruchu  oraz bezpieczeństwa niechronionych uczestników ruchu (pieszych i rowerzystów).
W 2017 r. podpisano umowę na etapowe wdrożenie Systemu Wspierania Zarządzania Ruchem, wdrożono podstawowe oprogramowanie i zakończono I etap inwentaryzacji. Docelowo (do 2019 r.) system pozwoli na utworzenie bazy danych organizacji ruchu, optymalizację procesu zatwierdzania projektów organizacji ruchu, ewidencję oznakowania i sygnalizacji oraz zwiększenie możliwości analizowania i ograniczania zagrożeń bezpieczeństwa ruchu drogowego.

Bezpieczeństwo drogowe

W 2017 r. odnotowano 896 wypadków, tj. 2 razy więcej niż w 2016 r. Wzrosła liczba zabitych i rannych. Zmalała nieznacznie liczba kolizji drogowych.

Zdarzenia drogowe i ich skutki
Wypadki Kolizje Osoby zabite Osoby ranne
2017 896 8 019 20 1 049
2016 430 8 156 12 522
2017/2016 % 208,4 98,3 166,7 200,9
źródło: Komenda Miejska Policji w Poznaniu

Najwięcej wypadków i kolizji miało miejsce na  ulicach: Głogowskiej, Hetmańskiej, Krzywoustego, Dąbrowskiego i Grunwaldzkiej.

Ulice Poznania według liczby zdarzeń drogowych
Liczba wypadków Liczba kolizji Liczba zabitych Liczba rannych
ul. Głogowska 37 350 3 48
ul. Hetmańska 37 265 1 46
ul. Krzywoustego 19 243 1 27
ul. Dąbrowskiego 21 192 1 27
ul. Grunwaldzka 28 182 0 33
ul. Jana Pawła II 11 166 0 12
źródło: Komenda Miejska Policji w Poznaniu

Najwięcej wypadków spowodowali kierowcy samochodów (783) i rowerzyści (150). Z winy pieszych doszło do 72 wypadków.

Najczęstsze przyczyny wypadków to nieustąpienie pierwszeństwa przejazdu i niedostosowanie prędkości do warunków panujących na drodze. Policjanci wskazują na nadmierną prędkość, brawurę młodych kierowców, a także nieuwagę i brak koncentracji, co może wynikać m.in. z korzystania z telefonu komórkowego podczas jazdy samochodem.

 

Sieć dróg

kliknij w kartogram

Źródło: http://sip.geopoz.pl/sip